5 tips voor een whole food plant-based leefstijl

Gepubliceerd op 12 april 2021 om 10:00

We krijgen zeer vaak de vraag, hoe hou je dat toch vol, zo onbewerkt te eten? Ons antwoord is eigenlijk altijd hetzelfde, namelijk het doet onze gezondheid veel goeds en dat is een belangrijke motivator. Toch snappen we ook dat, dat niet altijd en voor iedereen op gaat. De omgeving kan kritiek hebben, je kunt zelf die 'lekkere' dingen missen, je kunt met oude patronen te maken hebben...... er kan gewoon veel in de weg staan. 

Laat ik direct beginnen met whole food plant-based is GEEN dieet, helaas wordt dat nog door velen zo bestempeld. Het is een way of life waarvoor je kiest, het is geen quick fix en dan kan ik weer 'normaal' eten.

Tip 1 Waarom wil je dit?

Ik denk dat dit het belangrijkste is, want waarom wil je whole food plant-based eten? Wil je meer energie of minder gewicht? Heb je gehoord dat het zou kunnen helpen bij reuma? Wat jouw reden ook is, schrijf het op en maak het belangrijk!

Als je dat niet doet, is de verleiding van ongezond comfortfood erg groot! Dit is een tip die trouwens niet alleen werkt bij een whole food plant-based eetpatroon, maar bij alle doelen die je in je leven hebt.

Tip 2 Doe het stap voor stap

Ga niet in een keer voor 100% verandering, want hoe mooi dat ook klinkt, de kans van slagen is echt een stuk kleiner. Het ligt eraan waar je NU staat, maar neem elke week of elke maand een stap erbij en kijk welk tempo bij jou past.

Eet je nu volledig bewerkt, kijk dan eerst of je toegevoegde suikers kunt schrappen en als je daar aan gewend bent ga dan verder met het schrappen van olie e.d.

Tip 3 Ga mealpreppen

We horen regelmatig dat mensen het idee hebben de hele dag met voeding bezig te zijn. Daarom is dit echt een belangrijke tip, want door 1 middag te plannen waarin je met een lekker muziekje de maaltijden en evt. snacks gaat maken voor de rest van de week, heb je de rest van de week rust en regelmaat in je eetpatroon. We schreven eerder al een blog over mealpreppen, klik hier.

Tip 4 Maak je favoriete maaltijden

De overgang hoeft niet groot te zijn, want je kunt nog steeds lekker eten. At je bijvoorbeeld graag spaghetti met (vegan) gehakt, dan voeg je nu linzen toe of had je graag macaroni met hamblokjes, dan kies je voor bijvoorbeeld kikkererwten. Er zijn veel alternatieven die whole food plant-based zijn en ontzettend voedzaam. 

We maakten niet voor niets het e-kookboek VeganizeFood, populaire recepten in een whole food plant-based jasje! Want je favoriete recepten kun je heel goed blijven eten, maar dan op een manier dat je ook jouw gezondheid helpt!

Tip 5 Zorg voor een gezonde voedselomgeving

Iemand die aan alcohol verslaafd is zet je ook niet in een omgeving met drank. Iedereen komt met een moment te zitten dat het even moeilijk is. Maak het jezelf dan niet moeilijker dan nodig en zorg dat alles wat ongezond is en niet past bij jouw gezonde manier van leven het huis is.

We schreven eerder een blog over wat whole food plant-based nu precies is en hoe je dat aanpakt, niet gelezen? Klik hier.

 

 

LAATSTE DAG (12 april) VOOR DE PRE-ORDER KORTING VAN ONS E-KOOKBOEK "VEGANIZEFOOD" (klik hier voor alle informatie)

Recepten als:

- Lahmacun
- Foe yong hai
- Panna Cotta
- "Chicken"-tonight
- Hachee
- Pulled Pork
en meer in 1 super gaaf e-kookboek. Klik hier voor alle informatie

Meer voedingsweetjes


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.