Whole Food Plant-Based eetdagboek #1

Gepubliceerd op 27 oktober 2020 om 09:30

We krijgen veel vragen over wat eten jullie nu zo op een dag, dus hebben we besloten op dinsdag een nieuwe rubriek toe te voegen:
ons eetdagboek! We maken de Veganistische Keuken natuurlijk met 2, dus de ene week lees je het eetdagboek van Trientje en de andere week van Peter. 

We trappen af met het eetdagboek van Trientje, zij hield maandag haar eten voor je bij. De foto's zijn genomen gewoon zoals ze zijn, dus niet altijd even mooi, maar het gaat dan ook om wat wij eten. 

ONTBIJT

Ontbijt is bij ons een belangrijke maaltijd van de dag, je start immers op en je lijf heeft brandstof nodig. Sorry als je aan intermittent fasting doet, binnenkort komt er een artikel online waarom dit niet de beste manier van vasten is en bij het diner lees je al een beetje waarom. Ontbijten doen we eigenlijk altijd met zijn allen aan tafel. We eten vaak allemaal wat anders. Jip wil in de ochtend geen brood eten, Demi juist wel en Peter en ik verschillen ook nog weleens in wat we willen eten.

Maandag had ik bananenpannenkoeken gebakken, favoriet bij Jip, maar ook ik vind ze heerlijk en doordat ik er beetje bakpoeder in had gedaan werden het een soort American Pancakes, maar dan healthy. De pannenkoeken staan ook op onze site, klik hier voor de link

De pannenkoeken zijn niet helemaal goed in beeld, doordat ik er nog een hele banaan overheen heb gesneden, wel zo gezond en lekker! Waarom je daar lekker veel van moet eten, lees je in deze blog.

 

LUNCH

De lunch is een perfecte manier om veel voedingsstoffen binnen te krijgen, zelfs als ik weleens een boterham eet doe ik er altijd groente tussen en het liefst eet ik ook fruit bij de maaltijd. 

Mijn lunch vandaag was soep met een andijviesalade gevuld met appel, paprika, 2 hele walnoten en een azijndressing. De soep staat ook op onze site en it's my favorite! De rode linzensoep met limoen en de salade zorgt ervoor dat ik nagenoeg de hele middag lekker verzadigd ben en voldoende energie heb. 

Ik hou van spruitjes en het liefst stop ik ze overal in, maar goed dat heeft de rest van het gezin liever niet, maar in deze pasta met spinazie, sperzieboontjes en tuinerwten zocht ik nog een lekkere toevoeging en laat nu net de spruitjes 1+1 gratis zijn bij de AH, een kilo spruitjes voor €1,39. Kom maar door met je spruitjes zeg ik dan! 

Deze maaltijd is niet alleen lekker, het is bijzonder voedzaam en het zorgt dat ik de hele avond niet meer hoef te eten. Want dat is de manier van vasten die ik graag promoot, na je avondmaaltijd niet meer eten tot aan je ontbijt. Bij de meeste mensen zit daar minstens 12 uur tussen en bij de 'echte' Nederlanders die zoals wij om 17.00u aan de tafel zitten nog wat langer.

Zoals gezegd komt er binnenkort een uitgebreider artikel over op de site. Stay tuned!

TUSSENDOORTJES

Fruit is een belangrijk onderdeel van mijn voedingspatroon, dus een heerlijke smoothie kan dan ook niet ontbreken. Demi was gisteren extra vrij van school (en vandaag ook nog) en maakte een heerlijke smoothie voor het hele gezin. Ik kreeg er eentje met banaan, aardbei, bosvruchten en citroen.

In de middag at ik een appel als tussendoortje. Na het avondeten dus verder niets meer.

Vanaf nu ga je hier dus iedere week een nieuw eetdagboek vinden en volgende week die van Peter. We hopen je te inspireren hiermee en ook te laten zien dat gezond eten niet moeilijk hoeft te zijn. Want ja, ook wij hebben een bedrijf, een gezin en alles wat daarbij hoort en natuurlijk ook nog graag wat tijd voor ons zelf. Toch is gezond eten het belangrijkste wat je jezelf kunt geven, dus maak altijd even tijd voor een gezonde maaltijd. Het brengt je energie, gezondheid en daardoor ben je een stuk productiever.


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Sarina Garcia
een maand geleden

Goedemiddag
Ik dacht smoothie niet tot whole food plant based behoorde.

Trientje | De Veganistische Keuken
een maand geleden

Hi Sarina, wij gebruiken alleen hele verse producten in onze smoothies, bijvoorbeeld een hele citroen en geen citroensap. Kant en klare smoothies zijn inderdaad vaak niet whole food plant-based. Groetjes, Trientje