Hoe zit het met calorieën?

Gepubliceerd op 22 februari 2021 om 08:30

In alles wat we eten zitten calorieën, of nou eigenlijk klopt het niet dat het erin zit. Calorieën zijn geen voedingsstoffen, het is een berekening daarvan.

Als je gezond eet zijn calorieën niet belangrijk, dat horen we regelmatig. Toen ik begon om zelf af te vallen had ik in 2015, toen was ik nog geen veganist, een personal trainer die zei dat calorieën niet van belang waren.

Toch klopt dat zeker niet, afvallen, aankomen, maar ook op gewicht blijven is wel degelijk een proces van een juiste caloriebalans. Het klopt wel dat je bij een gezond voedingspatroon met veel groente en fruit minder makkelijk teveel calorieën nuttigt dan wanneer je ook fastfood eet, want een patatje met levert al snel ruim 600 kcal. 

Het meest jammere van het verhaal, het levert je ruim 600 kcal, maar verder een hoop ellende. Veel vet, zout en je lichaam heeft er veel last van. Dus in die zin maakt het ook zeker uit waar je calorie vandaan komt.

Lege calorieën

Het voorbeeld van een patatje is ook direct een voorbeeld van lege calorieën, het levert je namelijk veel koolhydraten, wat eiwit en veel vet, maar nauwelijks vitaminen en mineralen. Kortom je maag is gevuld, maar het heeft je lichaam niet gediend.

600 kcal aan vet, zout en niet essentiële koolhydraten heeft een ander effect dan 600 kcal vol met kalium, calcium, vitamine C, goede koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten. Dat geldt met alles, ik kwam laatst een vergelijking tegen op Instagram van een chocoladebol vs. appelgebak, waar de chocoladebol minder calorieën bevatte ja..... het klopt dat er verschil zit in calorieën, maar het dient je lichaam in geen geval en het zijn beide lege calorieën. 

Whole Food Plant-Based eten

Als je echt whole food plant-based eet krijg je geen lege calorieën binnen. De piramide bevat alleen calorieën die ook veel voedingsstoffen bevatten (lees hier onze blog over wat je precies eet bij whole food plant-based eetpatroon), maar zijn calorieën dan nog steeds belangrijk? Jazeker! 

Is het volgens jouw energiebehoefte handig om bijvoorbeeld 2100 kcal te eten en je eet iedere dag 3000 kcal, dan ga je aankomen. Andersom werkt het ook, eet je iedere dag 1600 kcal dan ga je afvallen. Voor mensen die zich dat ten doel hebben gesteld is dat super, maar we horen ook regelmatig dat mensen afvallen door een whole food plant-based voedingspatroon terwijl ze dat niet willen en het ook niet wenselijk is. Dan zul je dus aan de slag moeten met meer calorieën eten. 

Dus ik kan niet onbeperkt eten van gezond eten

Je kunt heel veel eten als je gezond eet, maar niet onbeperkt.  Onze bakrecepten zijn bijvoorbeeld gezond, maar bevatten in sommige gevallen best wat calorieën. Calorieën die je lichaam dienen, maar die je natuurlijk niet onbeperkt kunt eten. Dat geldt met alles, fruit is gezond en in elke hoeveelheid, maar wel binnen jouw unieke caloriebalans. 

 

Auteur: Trientje Blenkers-Klein I Orthomoleculair Voedingsdeskundige

Volg je ons al?

Meer voedingsweetjes


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.