Vijf voedingsmiddelen voor je brein

Gepubliceerd op 25 januari 2021 om 09:00

Dit is een onderwerp waar ik persoonlijk veel interesse in heb, toen ik namelijk werd gediagnosticeerd met een gegeneraliseerde angststoornis deed ik in eerste instantie wat veel mensen doen. Ik ging naar therapie, besloot zelf ademcoaching te doen (omdat ik heftige paniekaanvallen had) en op die manier wilde ik mijn angststoornis te lijf.

Dit zijn stappen waarvan ik natuurlijk vind dat je die altijd moet nemen, maar bij mij loste dit het probleem niet op. Toen de psycholoog en huisarts wilden dat ik medicijnen ging slikken kwam er een soort van besef, dit wil ik ECHT niet. Ik snap best als mensen hiervoor kiezen overigens, maar mijn lijf protesteerde in alles. 

Ik maakte een afspraak bij drs. Richard de Leth, oprichter van het platform Oersterk en had toen nog een praktijk voor integrale geneeskunde. Lang verhaal kort, ik kreeg L-Glutamine voorgeschreven in verband met een leaky gut (lekkende darm) en mijn klachten verdwenen grotendeels in een keer. Ik kreeg nog 2x een paniekaanval en daarna nooit weer. Vanaf dat moment ben ik me gaan verdiepen in dit onderwerp, deed verschillende bij- en nascholingen op dit gebied. In dit artikel vertel ik je graag meer over hoe voeding invloed kan hebben op je brein.

Let wel op: het advies dat ik (Trientje) kreeg hoeft niet voor iedereen te gelden, experimenteer dus niet zomaar zelf met voedingssupplementen, maar overleg met een (orthomoleculair) professional. Iedere situatie is uniek! Voeding is nooit een vervanging voor professionele hulp van een arts of psycholoog.

Wat is nu echte breinvoeding?

Ik kan wel een boek schrijven over wat voeding met je brein doet, maar ik wil je hier een introductie meegeven. Tijdens de gratis Feel Good with Food 4-daagse zoomen we ook verder in op dit onderwerp, daar vertel ik ook over de invloed van je darmen op je breingezondheid.

Groene Bladgroenten

Groene bladgroenten behoren met recht tot brainfood. Ze bevatten relatief veel ijzer, foliumzuur en B6. Vitamine B6 en foliumzuur helpen om tryptofaan uit voeding om te zetten in serotonine. Serotonine is een neurotransmitter met een kalmerend effect, het zorgt voor tevredenheid, dat je goed kunt leren, maar ook dat je goed kunt slapen. Als je ons al langer volgt, dan weet je dat dit ook een van de redenen is dat wij fan zijn van bananen. Je leest hier een uitgebreide blog over bananen, waar onder andere ook die tryptofaan in zit.

Bloemkool

Bloemkool is ook een echte brainfood omdat het rijk is aan vitamine K. Vitamine K is in overvloed aanwezig in je hersenen en is belangrijk voor de cognitieve vaardigheden en op je gedrag. Dus die bloemkoolschotel of venkel-bloemkoolsoep is zo'n verkeerd idee nog niet.

Noten en zaden

Noten en zaden verdienen zeker een plekje als het gaat om brainfood, want ze hebben veel gezonde stofjes in zich. Zo zijn ze rijk aan eiwitten, onverzadigde vetzuren, vitamine B, E en magnesium. Magnesium wordt ook wel het anti-stress mineraal genoemd. Als we stress hebben, verbruikt ons lichaam namelijk veel magnesium en een magnesiumtekort heeft allerlei vervelende gevolgen, maar een er van is dat ons lichaam dan meer adrenaline aan gaat maken, waardoor je een gevoel van continu 'aan staan' krijgt. 

Daarnaast bevatten walnoten, lijnzaad, chiazaad en hennepzaad omega 3 vetzuren, wat belangrijk is voor je brein, maar ook voor een goede balans tussen omega 3 en 6, zodat ontstekingen minder kans krijgen.

Rauwe cacao 

Chocolade maakt gelukkig zeggen ze toch weleens? Dat kan kloppen, maar dat komt eigenlijk door de cacao. Rauwe cacao bevat namelijk fenylethylamine, dat is een natuurlijk hormoon in onze hersenen en is dus ook te vinden in rauwe cacao. Bij neerslachtige gevoelens of milde depressie lijkt er een tekort te zijn aan deze stof. Extra goede reden om af en toe deze lekkere RAW cacaoballetjes te eten.

Blauwe bessen

Blauwe bessen bevatten naast veel vitaminen en mineralen ook relatief veel antioxidanten.Dat zijn stofjes die schadelijke vrije radicalen in je hersenen bestrijden en daarbij ook nog celveroudering vertragen. Oftewel: ze houden je jong en scherp. Gojibessen, Aardbeien, Frambozen, Bramen bieden vergelijkbare voordelen.

 

Er zijn nog veel meer te noemen en ieder voedingsmiddel heeft zijn unieke eigenschappen. Varieer dus lekker met onbewerkte voeding! Whole Food Plant-Based eten biedt je het beste uit de natuur. We schreven hier ook een uitgebreide blog over wat het is en hoe je dat toepast in je leven, je leest het hier?

 

Volg je ons al?

Meer voedingsweetjes


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.