Aardpeer, een gezonde vergeten groente

Gepubliceerd op 4 januari 2021 om 10:15

Aardpeer, bij heel veel mensen gaat wel een belletje rinkelen als je het noemt, maar weinig zeggen dat ze het vaak eten. Dat is eigenlijk best jammer, want deze wintergroente bevat veel gezonde stofjes en daarnaast is het gewoon een groente die heel veelzijdig is.

We zetten in de voedingsweetjes van deze week dan ook graag de aardpeer centraal en morgen komen we met een heerlijke spruitjessalade, waar we de aardpeer ook in hebben verwerkt. 

De aardpeer heeft een zoete smaak, dat maakt het geliefd bij veel mensen, mede doordat het een minimaal effect heeft op de bloedsuikerspiegel.

Wat de aardpeer zo gezond maakt, dat lees je in deze blog en natuurlijk vertellen we je ook wat je er allemaal mee kunt!

Wat maakt de aardpeer gezond

Laten we beginnen met de voedingswaarde (per 100 gram) De aardpeer bevat 80 kcal en voor een groente is dat enerzijds wel fors, maar je kunt het dan ook eerder vergelijken met een aardappel of zoete aardappel, ook in gebruik. Qua eiwit bevat het 2,5 gram en het is een knolletje dat rijk is aan kalium, ijzer, fosfor en koper. Stuk voor stuk belangrijke stofjes.

Inuline

De aardpeer bevat daarnaast het stofje inuline, dat is een vezel die de goede bacteriën in darm voedt. Dat biedt veel gezondheidsvoordelen, onder meer voor je darmen en dan zowel bij diarree, als obstipatie als het prikkelbaar darmsyndroom. Inuline zorgt er ook voor dat het een minimaal effect heeft op je bloedsuikerspiegel, wat voor mensen met insulineresistentie en diabetes type II heel gunstig is. Daarnaast kan het helpen je eetlust te reguleren, wat onder meer lijkt te komen doordat de bloedsuikerspiegel redelijk stabiel blijft. 

Allemaal gunstige voordelen. Moet je nu overdrijven met het eten van aardpeer? Natuurlijk niet, want elk voedingsmiddel heeft zijn gezonde eigenschappen en daarbij zit inuline ook in andere voedingsmiddelen zoals zoete aardappel, knoflook, prei, uien, bananen.

Wat kun je allemaal met aardpeer

Je kunt aardpeer in verschillende gerechten gebruiken, zoals:

  • Soepen
  • Salades
  • Aardpeerpuree/stamppot
  • Je kunt het combineren met o.a. aardappel, zoete aardappel, maar ook met noten zoals hazelnoten.

 

 

 

 

 

VOLG JE ONS AL?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.