Pastinaak, een vergeten groente vol gezondheid!

Gepubliceerd op 9 november 2020 om 10:30

Pastinaak is een plant uit de schermbloemenfamilie en het is een soort witte wortel, het is dan ook wel familie van de winterwortel. Toch wordt deze vergeten groente bijna niet als wortel gebruikt en is het wat ons betreft juist een super hippe groente. 

Wij stimuleren koolhydraatarm eten totaal niet, want he het is onze belangrijkste brandstof, maar voor de mensen die dat wel doen en voor de mensen die geen aardappel (willen) eten is pastinaak een ideale vervanger, zoals in deze pastinaak stamppot met spruitjes en rode ui

Pastinaak heeft een licht anijsachtige smaak en dat maakt dat het in gerechten een heerlijke smaakmaker is. 

De pastinaak heeft ook best een beetje een vreemde vorm, vind je ook niet? Volgens de uit de Middeleeuwen afkomstige signatuurleer zegt de vorm iets over de kracht van Pastinaak. De fallus (waar ook wortel en aubergine onder worden geschaard) werkt pastinaak als afrodisiacum. In wat makkelijker woorden: het werkt lustopwekkend!

Of dat zo is durven we je niet te vertellen, maar het is wel een heel gezonde groente, waarover we je hieronder meer vertellen!

Voedingswaarde per 100 gram

Kcal 71
Eiwit 1,8 gram
Koolhydraten 11 gram
Vet 1,1 gram
Voedingsvezel 4,9 gram

Kalium 450 mg
Calcium 41 mg
Fosfor 74 mg
Magnesium 23 mg
IJzer 0,6 mg
Selenium 2 ug

Betacaroteen 30 ug
Folaat 87 ug
Vitamine B1 0,23 mg
Vitamine B6 0,11 mg
Vitamine C 17 mg

Wat maakt pastinaak zo gezond?

Allereerst bevat pastinaak veel vitamine C, meer nog dan de aardappel en vitamine C is een heel belangrijke vitamine. Het helpt namelijk bij de vorming van bindweefsel, je hebt het heel hard nodig om ijzer te laten opnemen in je lichaam en ook niet geheel onbelangrijk het houdt je weerstand hoog! Vitamine C is altijd belangrijk, maar met de R in de maand nog net wat belangrijker!

Daarnaast bevat pastinaak ook lekker veel voedingsvezel, eveneens heel belangrijk voor je (darm)gezondheid! Voldoende voedingsvezel is belangrijk omdat helpt bij een goede spijsvertering, dat maakt dat je makkelijker naar de toilet kunt en daarnaast geeft het je een verzadigd gevoel, wel zo handig omdat je anders al snel teveel gaat eten en het vermindert het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type II. Allemaal dingen die we liever niet krijgen toch?

Pastinaak bevat verder ook nog veel kalium en dat is een belangrijk mineraal omdat het betrokken is bij je vochtbalans en bloeddruk, beide essentieel voor een goede gezondheid en natuurlijk zijn er nog veel meer groente en fruit die hier bij helpen, maar pastinaak dus ook zeer zeker!

Al met al een heel gezonde groente dus, die je echt niet meer mag vergeten!

Wat kun je precies met pastinaak?

Buiten ons stamppotje met spruitjes en rode ui zijn er nog tal van mogelijkheden met pastinaak in de keuken, zo kun je er:

  • frietjes van maken
  • heerlijke soep mee maken
  • een geroosterde ovensschotel mee maken met bijv. wortel.
  • als blokjes gebruiken in een stoofpotje
  • in een salade (check onze najaarssalade) gebruiken
  • chips van maken

Kortom je kunt veel kanten op met pastinaak!

Heb jij nog een ultiem recept met pastinaak? 

 

Wil jij een heerlijk vegan kerstdiner dit jaar?
Vraag dan nu onze GRATIS 3-gangen kerstdiner aan

 

 

VOLG JE ONS AL?


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.