Waarom vitamine D belangrijk is, niet alleen in strijd tegen COVID-19

Gepubliceerd op 30 oktober 2020 om 12:30

Vitamine D is momenteel veel in het nieuws omdat meerdere wetenschappers en hoogleraren het aanraden. Dit komt omdat er sterke aanwijzingen zijn dat het de kans op het krijgen van corona zou verlagen en als je het wel krijgt de kans op een ernstig verloop ook zou verlagen. In deze tijden klinkt dat toch heel hoopvol en dat is dan ook de reden dat veel mensen nu bezig zijn met vitamine D.

Ongeveer de helft van de Nederlanders heeft een tekort aan vitamine D en dat terwijl het een belangrijke vitamine is, niet alleen nu in het COVID-19 tijdperk. Waar is deze vitamine precies goed voor? Waarom is het een belangrijke vitamine die je zeker in de winter extra tot je wilt nemen? Dat vertellen we je graag in deze blog.

Waarom is vitamine D belangrijk?

Vitamine D is een belangrijke vitamine omdat het betrokken is bij een goede opname van calcium en fosfor, het verstevigen van je botten en tanden, het verlagen van het risico op osteoporose en een goede werking van ons immuunsysteem. Vitamine D heeft een regulerende werking op het immuunsysteem, dat wil zeggen dat het zorgt dat ons immuunsysteem niet te overactief wordt. Steeds meer onderzoeken tonen ook aan dat vitamine D longaanvallen kan doen verminderen bij mensen die astma of COPD hebben. 

Vitamine D wordt ook wel een zonvitamine genoemd en dat komt omdat zonlicht de belangrijkste bron is en het lichaam onder invloed van zonlicht zelf vitamine D kan aanmaken. In de winter is dat dus heel lastig omdat er minder zon is, mensen meer binnen zitten en nu mensen meer aan huis gebonden zijn door het thuiswerken nog meer en het sociale leven is ook sterk verminderd.

Vitamine D bij slikken in de winter is altijd een goed idee, adviseert ook de Wageningse universiteit. Een kleine Spaanse studie laat ook zien dat de kans op een ernstig verloop van corona kleiner lijkt als je geen vitamine D tekorten hebt.

Hoe kom ik aan vitamine D?

Plantaardige voeding bevat nauwelijks vitamine D, soms wordt het toegevoegd, maar vaak gaat dit om bewerkte voeding. Laatst zagen we bij de Jumbo champignons die vitamine D bevatten doordat ze het natuurlijke lichtproces nagebootsen met UV-licht waardoor na dit proces de champignons vitamine D bevatten. Niet plantaardige-voeding bevat het in veel te lage aantallen om het effect te laten hebben. Het is dus belangrijk om bij te slikken als je geen tekorten wilt oplopen. 30 tot 50 mcg per dag is het advies. Let er wel op dat veel vitamine D niet veganistisch is omdat het gewonnen wordt uit wolvet, kies daarom altijd voor een vegan vitamine D variant. Dit is vaak gewonnen uit korstmos of paddenstoelen. Op Vegan Wiki staat een overzicht van producenten die plantaardige vitamine D verkopen.

 

We geven binnenkort een online training "Gezond met whole food plant-based eten"
Wil je meer weten? Check dan deze link!

 

 

VOLG JE ONS AL?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Niels De Donder
9 dagen geleden

Hey!

Zou je ook pure supplementen aanraden? Ik ben persoonlijk aan het overwegen om deze te nemen: https://www.flinndal.nl/vitaminen/vitamine-d-tablet

Reacties zijn super goed alvast. Ze hebben ook een sterke versie, maar ik weet niet of dat wel de juiste is, aangezien ik nog geen ervaring heb met supplementen.

Wat denk jij?

Trientje I De Veganistische Keuken
8 dagen geleden

Beste Niels, Deze van Flinndal zijn lijken niet vegan en ik raad je wel aan een vegan variant te kiezen. Dat is persoonlijk welke je dan neemt, Kruidvat heeft een Vegan variant, maar ook Plantavital te koop bij Holland & Barett heeft een vegan vitamine D. Wil je met minder toevoegingen dan kun je denken aan merken als Springfield en Mattisson denken. Het is een beetje persoonlijk naar welke je voorkeur uit gaat. Groetjes, Trientje