Waarom je geen vet verbrand door vet te eten

Gepubliceerd op 26 oktober 2020 om 09:15

 

Als je op Google de term "afvallen vetten" intypt, dan is een van de gevonden artikelen: "als je wilt afvallen, moet je vet eten om vet te verbranden" en dit is iets wat veel gedacht wordt.

Het jammere van dit verhaal is dat het juist andersom ligt. Vetten bevatten niet alleen de meeste calorieën: 1 gram vet levert 9 kcal, terwijl koolhydraten en eiwitten per 1 gram 4 kcal leveren, er zijn meer redenen. Hieronder vertellen we je graag precies hoe het zit.

Vet verbrand geen vet

Laten we beginnen met het feit dat we vetten wel heel hard nodig zijn, dus ga vetten niet uit je voedingspatroon schrappen! Je bent ze onder meer nodig om de vetoplosbare vitamines, A, D, E en K goed door je lichaam te laten verwerken en je cellen hebben vetten nodig om ze te beschermen tegen ongewenste indringers.

Whole food plant-based eten betekent wel dat vet het kleinste deel van je voedingspatroon betreft, het is de afsluiter van de piramide. Concreet gezegd komt het neer op max. 10% van je totaal aantal calorieën op een dag en dat verschilt per persoon, want wil je afvallen, op gewicht blijven, aankomen, ben je sportief of juist totaal niet. Het zijn allemaal factoren die bepalen hoeveel calorieën er op jouw dagelijkse caloriebankrekening staan.

Maar goed terug waarom je dus juist niet teveel vet moet eten als je wilt afvallen (maar ook niet als je optimaal gezond wilt zijn). Veel vet rondom je cellen zorgt namelijk dat je minder goed vet verbrand en dat is nu net wat je wel graag wilt. Je stofwisseling wordt vertraagd en je wilt juist meer calorieën verbranden en als je het goed aanpakt kan dat dus zelfs door niets te doen en stil te zitten hoger zijn dan iemand die veel vetten eet.

Daarnaast is het zo dat als je de vetten uit je eten niet verbruikt als energiebron, dat ze veel makkelijker gaan opslaan. Dat wil je dus niet. 

Welke vetten eet ik het beste?

Plantaardig vet heeft een ander effect dan dierlijk vet, het lichaam kan vetten uit avocado's, kokosnoten, noten, zaden, pitten e.d. makkelijker verwerken dan uit dierlijke producten, maar dan nog is het niet goed om dit een heel groot deel van je voedingspatroon te laten zijn. De beste basis van je voedingspatroon is fruit, groente, kruiden, volkoren granen en peulvruchten, dat vul je vervolgens aan met vetrijke whole foods zoals noten, zaden, pitten, olijven, avocado's en kokosnoot. Kleine hoeveelheid vetten die in hun hele pakketje zitten, verrijken je gezondheid en zijn dus belangrijk te eten. Waarom olie daar niet toebehoort, kun je lezen in deze blog die we al eerder schreven.

 

 

Wil jij een heerlijk kerstdiner tijdens de kerstdagen?
Vraag dan ons GRATIS 3-gangen kerstdiner aan, klik hier!

 

 

Volg je ons al?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.