Spruitjes, een mini-kooltje bomvol gezondheid

Gepubliceerd op 19 oktober 2020 om 10:45

Spruitjes, je houdt er van of juist totaal niet!
In kinderprogramma's hebben ze een slechte naam, terwijl sommige kinderen er juist enorm van houden.

Spruitjes is een lid van de kruisbloemige groentefamilie, hiertoe behoren ook boerenkool, kool en koolraap. Groente die allemaal heel goed tegen kou kunnen. Daarom zie je deze groente ook veel in de herfst/winter. 

We zitten nu dan ook volop in het seizoen van de spruit en ze liggen lekker voordelig in de supermarkt. Wist je trouwens dat kleine spruitjes nog meer smaak hebben dan de grote spruitjes?

Hieronder vertellen we je graag waarom spruitjes zo gezond zijn en waarom je ze de komende maanden lekker veel zou moeten eten. 

Voedingswaarde per 100 gram (gekookte) spruitjes

Kcal 47
Eiwit 2,3 gram
Koolhydraten 5,6 gram
Vet 0,7 gram
Voedingsvezel 4,5 gram

Kalium 412 mg
Calcium 38 mg
Magnesium 22 mg
IJzer 0,6 mg
Selenium 10 ug
Jodium 1 ug

Vitamine C 132 mg
Folaat 95,3 ug
Betacaroteen 171 ug
Vitamine K1 127 ug

Wat maakt de spruit zo gezond?

Spruitjes bevatten veel voedingsstoffen zoals je hierboven kunt zien. Als je wilt afvallen zijn ze ook zeer geschikt omdat ze lekker vullen onder meer door de eiwit die het bevat en de lekkere hoeveelheid vezels, perfect omdat ze ook nog eens laag in calorieën zijn.  Ze zijn erg rijk aan vitamine K en C, hele belangrijke vitamines voor onze gezondheid. Zo is vitamine K belangrijk voor onze botten, hart en ook betrokken bij diverse hersenfuncties. Vitamine C is erg belangrijk voor onze weerstand en zeker in deze tijd is dat erg belangrijk.

Spruitjes bevat ook alfaliponzuur, dit is een plantenstof (antioxidant), dat kan helpen de bloedsuikerspiegel verlagen en de insulinegevoeligheid te verhogen. Daarnaast wordt alfaliponzuur in verband gebracht met het verbeteren van de schildklierfunctie. 

Kortom het is een gezonde kleine kool.

Wat kun je er mee?

Spruitjes zijn lekker veelzijdig en je kunt ze in veel gerechten gebruiken:

  • Ovenschotels (zoals deze)
  • Stamppot (zoals deze)
  • Roerbak
  • In een lekker pasta gerecht
  • Als topping op pizza
  • Je kunt ze roosteren
  • In een quiche

Oftewel: je kunt er heel veel kanten mee op!

 

 

Wil jij jouw gezondheid verbeteren?
We geven een online training "Gezond Whole Food Plant-based eten"
Klik hier voor alle informatie!

 

 

VOLG JE ONS AL?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Voedingsweetjes
een maand geleden

Leuke artikelen hebben jullie! :) Misschien kunnen we eens een samenwerking doen? Mijn website is https://www.voedingsweetjes.com

Trientje | De Veganistische Keuken
een maand geleden

Hi! Bedankt voor je berichtje! Over een samenwerking kunnen we natuurlijk altijd praten, stuur ons gerust een e-mail via info@deveganistischekeuken.nl Groetjes, Trientje