Waarom zonnebloempitten zo gezond zijn (maar zonnebloemolie niet)

Gepubliceerd op 28 september 2020 om 12:15

 

Zonnebloempitten de pitten in het hart van de zonnebloem. 
Als je ze droogt een heerlijke snack of toevoeging aan je ontbijt of... je kunt er veel kanten mee op.

Zonnebloempitten zijn heel gezond en een must-eat voor je gezondheid wat ons betreft, natuurlijk hoef je niet te overdrijven, maar wat vaker zonnebloempitten eten kan geen kwaad. We vertellen je er alles over in deze blog, net als dat we je vertellen waarom zonnebloemolie nu juist niet gezond is. Naast dat het gewoon een bewerkt product is en niet whole food plant-based.

 

Voedingswaarde per 100 gram

Kcal 647
Eiwit 18 gram
Koolhydraten 13 gram
Vet 56,3 gram
Voedingsvezel 7,4 gram

Kalium 660 mg
Calcium 79 mg
Fosfor 640 mg
Magnesium 363 mg
IJzer 4,9 mg
Zink 5,4 mg
Selenium 49 ug
Jodium 5 ug

Vitamine E 37,2 mg
Vitamine B1 1,62 mg
Vitamine B2 0,17 mg
Vitamine B6 1,3 mg
Folaat 151 mg

Wat maakt de zonnebloempit zo gezond?

Zoals je hierboven leest, zit de zonnebloempit bomvol goede voedingsstoffen. Het zit onder meer vol magnesium, een van de belangrijkste mineralen voor ons lichaam. Het wordt ook wel het anti-stress mineraal genoemd, veel Nederlanders hebben hier een tekort aan. Zonnebloempitten is een van de bronnen die je in deze behoefte voorziet.

Selenium is een ander belangrijk mineraal voor onder andere het goed functioneren van je schildklier en ondersteunen van je immuunsysteem. 

Daarnaast zit er in zonnebloempitten het stofje fytosterolen en er zijn studies die aantonen dat dit kan bijdragen verlaging van het cholesterolgehalte, wat weer een gunstig effect heeft op het voorkomen van hart- en vaatziekten. Door de aanwezigheid van vitamine E en het stofje choline is dit pitje ook goed voor je hersenen en geheugen. 

Waarom is zonnebloemolie niet zo gezond?

Als je kijkt naar de voedingswaarde van de zonnebloempit en dit vergelijkt met zonnebloemolie dan zie je al direct een groot verschil, waar in de zonnebloempitten 647 kcal zit, zit er in olie 897 kcal en daarnaast is het 99,5 gram vet en 0,3 gram eiwit. Qua mineralen zit er alleen nog 2 mg selenium in en qua vitamines alleen nog wat vitamine E. Oftewel: alle gezondheidseigenschappen zijn weg. De vergelijking is beide per 100 gram.

De ratio omega 3 en 6 in je voeding is heel belangrijk, idealerwijs zit de omega 3 6 ratio op 1:1 en sommige wetenschappers geven een iets ruimere marge van 1:3 . In zonnebloemolie zit ruim 700 keer zoveel omega 6 als 3, ik hoef je dan niet uit te leggen dat dit niet een heel gezonde balans is. Een teveel aan omega 6 wordt in verband gebracht met ontstekingen. 

Wat kun je met zonnebloempitten?

Je kunt er eigenlijk veel kanten mee op, zo kun je:

  • ze kort roosteren en bij je spaghetti eten
  • het door je salade doen
  • het door je ontbijt met havermout scheppen
  • je kunt er energieballetjes mee maken
  • spreads voor op brood van maken

Kortom de zonnebloempit is best veelzijdig!

 

Alles weten over whole food plant-based eten?
Woensdag is er een Masterclass waarin we je alles vertellen.
Klik hier voor alle informatie!

 

Volg je ons al?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.