Spinazie, een groene krachtpatser bomvol gezondheid

Gepubliceerd op 21 september 2020 om 12:30

In de voedingsweetjes van deze week zetten we graag spinazie in de hoofdrol.

Groene bladgroenten zijn een speciaal soort groente en belangrijk voor ons lichaam, daarom hoor je hier veel over. Naast dat ze bomvol voedingsstoffen zitten, bevatten ze ook het stofje chlorofyl en dat is een kleurstof die voor die mooie groene kleur zorgt, maar ook vol gezondheid zit . We vertellen je daar later in het artikel meer over.

Spinazie behoort ook tot groene bladgroenten en is een echte groene krachtpatser bomvol gezondheid.

 

Voedingswaarde per 100 gram

Kcal 26
Eiwit 3,2 gram
Koolhydraten 0,9 gram
Vet 0,6 gram
Voedingsvezel 2,0 gram

Folaat 130,9 ug
Vitamine C 1 mg
Vitamine K 394 ug
Vitamine E 1,2 mg
Betacaroteen 2191 ug

Kalium 539 mg
Calcium 105 mg
Magnesium 55 mg
IJzer 2 mg
Jodium 2 ug

Welke gezondheidsvoordelen?

Zoals je ziet zit het bomvol voedingsstoffen, maar we begonnen het artikel al met dat spinazie en andere groene bladgroenten het stofje chlorofyl bevatten. Dit is een stofje dat heel veel gezondheidsvoordelen kent. Zo heeft het onder meer een reinigend effect op je darmen en helpt het om je zuur-base balans goed te houden. 

Spinazie bevat nog veel meer gezonde stofjes waaronder ontstekingsremmende stofjes.
Spinazie is een van de krachtigste groente als het gaat om verminderen van ontstekingen in ons lichaam. 

Verder bevat spinazie alfa-liponzuur en dit is een stof waarvan aangetoond is dat het kan bijdragen aan verlaging van de glucosespiegel en de insuline gevoeligheid kan verhogen. Belangrijk voor een gezond lichaam en ook als je wilt afvallen, want zeker insuline ongevoeligheid kan afvallen bemoeilijken. Het is nu niet zo dat je direct een supplement moet willen halen, want zoals wij altijd zeggen: het gaat om het hele pakketje. 

Spinazie is laag in calorieën en hoog in voedingswaarde, een top combinatie wat ons betreft! Ondanks dat spinazie veel gezondheidsvoordelen kent is het wel een mythe dat je sterk wordt van spinazie zoals Popeye vroeger, want er zit zeker ijzer in spinazie zoals je bovenaan leest, maar zeker niet in hele grote hoeveelheden. Als je naar ijzer kijkt heb je bijvoorbeeld eerder iets aan gedroogde oregano, daar zit per 100 gram maar liefst 44 mg ijzer in, dus zelfs als je maar 10 gram gebruikt nog meer dan in spinazie. 

Wat kun je met spinazie?

Je kunt heel veel kanten met spinazie op, want je kunt het in diverse gerechten gebruiken. 
Soms wordt gedacht dat je spinazie niet 2x kunt opwarmen in verband met de aanwezigheid van nitriet, maar het voedingscentrum geeft aan dat je het heel goed kunt opwarmen als je spinazie na eerste bereiding snel laat afkoelen en vervolgens in de koelkast op max 4 graden bewaard. 

Spinazie kun je onder meer gebruiken in:

  • lasagne
  • smoothies
  • pasta
  • in wokgerechten
  • in ovenschotels
  • bij aardappels

 

Wil jij graag whole food plant-based recepten?
Dan is ons 100% Plantaardig Maaltijdplan iets voor jou!
Iedere week 7 nieuwe recepten in je mailbox.
Klik hier voor alle informatie!

 

Volg je ons al?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.