Knolselderij, een gezonde veelzijdige groente

Gepubliceerd op 11 oktober 2020 om 21:00

Knolselderij klinkt misschien niet helemaal sexy of hip, maar toch kun je er lekker veel kanten mee op en met de herfst en winter in het seizoen is het een groente die je veel kunt gebruiken. Want je kunt het gebruiken o.a. lekker in de erwtensoep, maar onderaan dit artikel geven we je nog veel meer lekkere suggesties!

Hip is de knolselderij misschien niet, maar het zit wel boordevol gezondheid! Het kan daarom geen kwaad, wat vaker deze gezonde knol in huis te halen.   

Knolselderij is familie van de wortel, anijs, peterselie en pastinaak. Allemaal super gezond! Wat de knolselderij nu zo gezond maakt? Dat hebben we hieronder voor je uitgeschreven!

 

Voedingswaarde per 100 gram

Kcal 38
Eiwit 2 gram
Koolhydraten 5 gram
Vet 0 gram
Voedingsvezel 4,9 gram

Kalium 400 mg
Calcium 80 mg
Fosfor 90 mg
Magnesium 9 mg
IJzer 1 mg
Selenium 1 ug
Jodium 2 ug

Vitamine B1 0,03 mg
Vitamine B2 0,03 mg
Vitamine C 12 mg
Vitamine K 41 ug
Folaat 51 ug
Vitamine E 0,5 mg


Bron: NEVO

Wat maakt de knolselderij zo gezond?

Allereerst bevat knolselderij weinig calorieën en lekker wat voedingsstoffen, dat betekent dat je niet hoeft te kijken of je er nu 100 gram meer of minder van eet. Voor de voedingsstoffen kun je beter wat meer eten. Zoals je in bovenstaand lijstje ziet staan zit er zowel vitamine C als ijzer in en dat is een perfecte combinatie, want vitamine C in dezelfde maaltijd als ijzer zorgt voor een betere opname van ijzer.

Daarnaast bevat het nog lekker wat calcium, een mineraal waar veel mensen het idee van hebben dat je die tekort komt als je plantaardig eet. In deze blog hebben we eerder al uitgelegd dat je calcium op veel verschillende manieren binnen kunt krijgen en dat melk om vele redenen niet de beste is.

De hoeveelheid voedingsvezel is fijn voor je darmen, het zorgt dat je beter naar de wc kunt en het zorgt voor een betere darmflora wat goed is voor je algehele gezondheid. De vezels zijn ook effectief in de strijd tegen hart- en vaatziekten, doordat het een cholesterolverlagende werking heeft, maar is tevens ook effectief bij diabetes type 2. Genoeg vezels eten is echt belangrijk voor je algehele gezondheid, dus kies voor vezelrijke groente!

In knolselderij zit ook het stofje polyacetylenen, een belangrijke en krachtige antioxidant. Antioxidanten zijn stoffen die ons beschermen tegen vrije radicalen en daarmee tegen allerlei (chronische) ziektes. 

Wat kun je allemaal met knolselderij?

  • Je kunt er soep mee maken, zoals erwtensoep, maar ook knolselderijsoep
  • Je kunt het in vegan stoofpotjes gebruiken
  • Je kunt het roosteren
  • Je kunt het gebruiken in ovenschotels
  • Je kunt er een salade mee maken, bijvoorbeeld met appel en rozijntjes (zonder olie uiteraard)

Kortom: je kunt lekker veel kanten op met knolselderij!

 

Wil jij alles weten over gezond met whole food plant-based eten?
We geven 20 oktober een training en jij kunt erbij zijn! Klik hier voor alle informatie!

 

 

Volg je ons al?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.