Dadels is het een natuurlijk en gezond snoepgoed?

Gepubliceerd op 17 augustus 2020 om 11:30


Dadels gebruiken wij regelmatig en we horen ook vaak, maar hé er zit dus wel suiker in het recept, want dadels zitten bomvol suiker. Daarom vonden we het weleens tijd worden om een uitgebreide blog te schrijven over dadels. 

Hoe zit het nu met precies met dadels? Hoe zit het met de suiker?
Wat levert een dadel nog meer? Is het whole food plantbased?

Deze en meer vragen beantwoorden we graag in deze blog!

De dadel is een vrucht van de dadelpalm en een zogenoemde steenvrucht.  
Je kunt ze zowel vers als gedroogd eten, al zit er wel een verschil in voedingswaarde! Wij schrijven daarom over verse dadels, te koop in sommige supermarkten!

Voedingswaarde (VERSE dadels) per 100 gram

Kcal 139
Eiwit 1,5 gram
Koolhydraten 31,3 gram
Vet 0,1 gram
Voedingsvezel 3,6 gram

Mineralen

Kalium 410 mg
Calcium 24 mg
Fosfor 28 mg
Magnesium 24 mg
IJzer 0,3 mg
Selenium 1 ug

Vitaminen

Vitamine C 14 mg
Folaat 25 ug
Vitamine B1 0,06 mg
Vitamine B2 0,07 mg
Vitamine B6 0,12 mg

Dadels en suiker

Laten we beginnen over suiker, omdat als je het woord dadel noemt, dit zo'n beetje het eerste is wat je terugkrijgt. 
Dadels zijn echter een puur natuur product, worden niet gemaakt, maar groeien aan de boom in een pakketje precies zoals de natuur het bedoeld heeft. Dadels zit in zo'n uniek pakketje dat je darmen er dol op zijn. Onderzoek wijst dit ook uit, dat je darmkwaliteit optimaler wordt bij het regelmatig eten van verse dadels. 

Datzelfde kunnen we niet zeggen over suiker, dat is ook logisch want het is een geraffineerd product. Een ander verschil  met geraffineerde suiker is dat het niet je bloedsuikerspiegel laten pieken en dalen, dit komt onder meer door de aanwezigheid van vezels. 

Whole Food Plantbased

Ja, de dadel is een whole food plantbased voedingsmiddel. Het is iets waarvan wordt gezegd dat je het minder eet en natuurlijk is dat ook zo, want je moet veel afwisselen en geen ladingen dadels eten, maar het is zeker iets wat onderdeel van je voedingspatroon mag zijn. Het is immers een heel en puur natuur product. 

Gezondheid 

Naast dat dadels dus een hoop voedingsstoffen bevatten zoals eerder genoemd, bevatten dadels ook tanninen, dit zijn fytonutrienten die ontstekingsremmende eigenschappen hebben. Verder zijn ze dus goed voor je darmen! Wat een wonderbaarlijk mooi iets toch, de natuur?

Eettips dadels

Dadels zijn natuurlijk heel goed te verwerken in allerlei recepten en ook heerlijk om af en toe zo te eten.
Als je het wilt gebruiken in bijvoorbeeld bakrecepten, hebben we wel een belangrijke tip en dat is week de dadels altijd eerst even in warm water. Door ze te weken kun je ze makkelijker gebruiken en heb je geen plakkerig gedoe in je keukenmachine!

Kortom je kunt er veel mee en vergeet natuurlijk niet, je kunt ze ook gewoon zo eten. Heb je behoefte aan zoet, neem een of twee dadels.
Gezond en lekker!

 

Volg je ons al?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Maaike
een maand geleden

Dit is wel wat verwarrend, want de afbeelding laat de donkere, vaak ingedroogde of gedoopt in suikerstroop dadels zien. Die zijn lang niet altijd vers of onbewerkt, maar worden in de supermarkt wel als dusdanig verkocht.
Ik ben nog geen verse bruine dadels tegenkomen met een voedingswaarde van 138 kcal per 100 gram.

Zo verkoopt de AH Verse medjoul dadels die volgens de verpakking geen toegevoegde suikers bevatten maar wel 280 kcal per 100 gram zijn, het dubbele dus wat jullie
beschrijven. Weet je zeker dat die niet de voedingswaarde van de verse gele dadels zijn? Die zijn vaak alleen in een grote supermarkt of toko te verkrijgen.

Trientje | De Veganistische Keuken
een maand geleden

Hi Maaike, zoals de bron aangeeft is de voedingswaarde info afkomstig uit het nevo systeem van RIVM, dus de caloriegegevens op de verpakking kunnen afwijken en zijn ook leidend. Binnen een whole food plant-based voedingspatroon zijn verse dadels (zonder suikerlaag) wel een goede bron van gezonde voedingsstoffen. Groet, Trientje

Maaike
25 dagen geleden

bedankt voor je reactie! Ik zie ook zeker dat in een dadel prima past binnen de WFPB en als bron van zoet één van de beste alternatieven is voor (geraffineerde) suiker.
De voedingswaarden die jullie hier overnemen van NEVO online zijn dus gebaseerd op de gele verse dadels, die nog vol vocht zitten en dus per 100 gram veel minder suikers bevatten.

Met de afbeelding en de opmerking dat deze gewoon in de supermarkt te koop zijn dat je de bruine al ingedroogde dadel bedoelt, maar die hebben een hele andere voedingswaarde. Die zijn niet per se gedoopt in suikerstroop, maar wel ingedroogd en dus zit er veel meer suiker in per 100 gram. En niet een beetje, maar al snel het dubbele aan suikers per ons.

Welke dadel gebruiken jullie dan in jullie gerechten?

Trientje I De Veganistische Keuken
25 dagen geleden

Hi Maaike, bedankt voor je reactie. De foto is inderdaad verkeerd gekozen bij het verhaal, daar zullen we ook iets aan gaan doen :) De verse dadels zijn we wel al vaker tegen gekomen in meerdere supermarkten, maar wellicht niet overal verkrijgbaar. Welke wij gebruiken is wisselend, soms de gedroogde zonder suikerlaag (en dan gebruiken we natuurlijk ook die voedingswaarde als we de voedingswaarde berekenen) en soms de verse zoals van Yogi & Yousef of welke we tegen komen (en dan gebruiken we natuurlijk de voedingswaarde die daar bij hoort als we de voedingswaarde van een gerecht berekenen). We zullen er ook op letten dit even duidelijk te vermelden bij recepten waar we dit doen. Groet, Trientje