5 voedingstips om vocht af te drijven

Gepubliceerd op 10 augustus 2020 om 13:30

We bestaan voor ongeveer 65% uit water, logisch dus dat een goede vochthuishouding belangrijk is. Je hebt een uniek netwerk in je lichaam, ook wel je lymfesysteem genoemd en die zorgt dat je organen worden voorzien van voldoende vocht.

Door (tropiche) warmte kan het zijn dat je lymfesysteem minder goed werkt en je op die manier dus vocht gaat vasthouden. Als je vocht vasthoud zie je dit vaak in je armen of enkels. Doordat je lymfesysteem minder goed werkt, hebben de nieren het zwaarder te verduren en zo houdt je afvalstoffen meer vast. 

Maar wat kun je doen om het vocht af te drijven? Daar geef ik deze week graag wat tips voor! 

Laat ik beginnen met dat we hier puur schrijven over vocht vasthouden bij warmte.
Vocht vasthouden kan ook andere oorzaken hebben, zoals problemen met het hart of schildklier, dus raadpleeg bij twijfel altijd een arts.

Waarom hou je vocht vast als het warm is?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom er een kink in de kabel komt van je lymfesysteem.  De warmte zoals deze er nu is kan ervoor zorgen dat je lichaam ontregelt raakt en daardoor vast gaat houden. Want wat gebeurt er nu precies? Als de temperatuur buiten stijgt, dan gaat je lichaam zich koelen zodat je niet oververhit raakt. Hiervoor zetten haarvaten zich uit in je lichaam en dat geeft minder ruimte aan je lymfestysteem.

Vochtafdrijvende tips

  1. Drink water
    Dit kan wat onlogisch klinken als je vocht vasthoudt, maar water drinken is heel belangrijk! Drink zeker 2,5 tot 3 liter per dag!

  2. Drink brandnetelthee
    Brandnetel bevat belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamine C, foliumzuur, flavonoïden, ijzer, magnesium en kiezelzuur. Belangrijke stoffen met een vochtafdrijvende werking en brandnetel heeft een reinigde werking voor de nieren. Zelf ben ik ook fan van brandnetelthee en het is van het merk Zonnatura te koop in de gewone supermarkt! (De combinatie met citroengras is ook super!)

  3. Eet deze vochtafdrijvende groente
    Bleekselderij, komkommer, venkel, artisjok, andijvie, gedroogde abrikozen zijn allemaal groente die een licht vochtafdrijvende werking hebben. Ze zijn allemaal rijk aan kalium en dat is een belangrijk mineraal onder meer voor een goede bloeddruk en vochthuishouding. Je hebt ook drankjes waar artisjokhart in is verwerkt, het hart van een artisjok bevat cynarine en is een zeer krachtige stof die onder meer kan helpen bij het afvoeren van teveel vocht.

  4. Wees matig met zout en suiker
    Zout ben je nodig voor het goed functioneren van je spieren en zenuwen, maar dit gaat om niet meer dan 6 gram per dag. In een voedingspatroon met veel bewerkte voeding krijg je al snel teveel zout binnen, dus zorg dat je niet teveel binnenkrijgt. Vers koken is het beste, dus zonder zakjes, pakjes en bakjes. Teveel geraffineerde suiker zorgt ook voor het vasthouden van vocht, dus wees hier matig mee.

  5. Beweeg
    Bewegen is ook een soort van voeding voor je lichaam. Bewegen zorgt dat je bloed- en vochtcirculatie in gang blijft, dus zorg dat je niet de hele dag in je ligstoel ligt!

 

Volg je ons al?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.