Wat maakt rucola zo gezond?

Gepubliceerd op 20 juli 2020 om 10:00

Eet jij weleens rucola? Ik hoop het zeker wel, want het is een erg gezonde groentesoort. Boerenkool blinkt nog net iets meer uit, maar dan komt de rucola toch al wel om de bocht kijken als het gaat om gezondheid.

Rucola behoort tot de kruisbloemenfamilie en dat zou je misschien niet als eerste verwachten, want hiertoe behoren ook de  bloemkool, broccoli, paksoi en spruitjes.... maar ook de boerenkool is afkomstig van deze familie en dus ook de rucola. 

Rucola heeft een wat kruidige, pittige smaak. Je kunt er eigenlijk best veel kanten mee op! Onderaan hebben we ook nog een recept voor een lekkere pesto gedaan met natuurlijk rucola in de hoofdrol!

Voedingsstoffen per 100 gram rucola

Kcal 22
Eiwit 3,6 gram
Koolhydraten 0,0 gram
Vet 0,4 gram
Voedingsvezel 1,9 gram

Kalium 456 mg
Calcium 271 mg
Fosfor 57 mg
Magnesium 41 mg
IJzer 2,6 mg
Koper 0,06 mg
Zink 0,49 mg

Vitamine B1 0,08 mg
Vitamine B2 0,17 mg
Vitamine B6 0,14 mg
Vitamine B11 76,7 mg
Vitamine C 2 mg
Vitamine K 129 ug
Betacaroteen 1821 ug

Wat maakt rucola zo gezond?

Rucola is erg gezond en 100 gram bevat maar liefst ruim 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine K. Vitamine K is een belangrijke vitamine voor een goede bloedstolling, maar ook voor de botstofwisseling. Onderzoekers van het Catherina Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen hebben vitamine K ook in verband gebracht met COVID-19, omdat mensen met een ernstig verloop van dit virus ook een tekort aan vitamine K bleken te hebben. Harde conclusies zijn hieraan nog niet te trekken, maar een tekort aan deze vitamine is in ieder geval niet handig.

Verder zit er lekker wat bètacaroteen in rucola, ook wel een pro-vitamine A, omdat het zich in je lichaam omzet in vitamine A. Een belangrijke vitamine voor onder meer je gezichtsvermogen en een goede gezondheid van je huid.

Rucola bevat ook lekker wat zwavel, wat goed is voor je huid en lever. Hierdoor kan rucola ook effectief zijn als je last hebt van acne.

Nitraat
Rucola is een nitraatrijke groente en lang werden hier adviezen over gegeven dat je daar voorzichtig mee moest zijn omdat het als toxische stof werd beschouwd. Een onderzoek uit 2014 liet echter zien dat, bij consumptie van nitraatrijke groente, de risico's voor gezondheid zo verwaarloosbaar klein waren dat het advies hierover is ingetrokken. Het voedingscentrum hanteert dit advies ook niet meer.

Wat kun je met rucola?

Je kunt rucola gebruiken:

  • als aanvulling op andere slasoorten
  • op je boterham die je hebt belegd met bijvoorbeeld hummus
  • door een je spaghetti of macaroni (wel koud toevoegen)
  • in een salade met tomaatjes, erg lekkere en gezonde combinatie
  • je kunt er een pesto van maken, in plaats van basilicum
  • als garnering op je pizza of soep
  • als stamppot 
  • in smoothies

Kortom je kunt nog verrassend veel met deze groente.

Tip: heb je verlepte blaadjes rucola? Deze pep je weer op door ze een uurtje in een bak koud water te leggen.

 

RECEPT: RUCOLA-SPINAZIE PESTO

Je hebt nodig
2 handjes rucola
2 handjes spinazie
50 gram paranoten
2 eetlepels water 

Zo maak je het
Maak van de spinazie, rucola en de paranoten een pesto door dit te
malen in de keukenmachine. Voeg hier 2 eetlepels water aan toe en je hebt een heerlijke en vooral ook gezonde pesto!

Laat weten wat je van dit artikel vindt!

Rating: 5 sterren
2 stemmen

Volg je ons al?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.