Waarom meal preppen goed is voor je gezondheid en portemonnee (+ praktische tips)

Gepubliceerd op 20 augustus 2020 om 15:30

Meal preppen is dé manier om gezond te eten en niet te vervallen in het koken met pakjes, zakjes of comfortfood!

Wij zijn er een groot voorstander van... maar wat is meal preppen, waarom is het een goed idee en hoe doe je het makkelijk? Dat lees je hieronder ennn... we geven je praktische tips!

Wat is meal preppen?

Het is eigenlijk niets anders dan het voorbereiden van je eten voor meerdere dagen. Je kunt al je maaltijden preppen, dus ook je ontbijt en lunch, maar ook alleen je avondeten. Net wat jij makkelijk vindt en waar jij wellicht tijd tekort komt, want dat is toch een belangrijke reden om te meal preppen. Heb je in de ochtend zeeën van tijd, dan kun je bijvoorbeeld je ontbijt a la minute maken.

Waarom meal preppen?

Meal preppen is wat ons betreft vanwege meerdere reden een goede idee. Natuurlijk tijd, maar we hebben nog 3 redenen hieronder voor je neergezet:

  1. Het is goed voor je gezondheid

    Ben je moe, heb je weinig tijd, voel je, je ziek? Als je voldoende maaltijden hebt voorbereidt, heb je altijd een gezonde maaltijd voorhanden. Dan hoef je dus niet meer die pizza in de oven te schuiven of snel een broodje naar binnen te werken. Als je het voornemen hebt gezond te eten, kan dat soms best een uitdaging zijn op drukke momenten of juist momenten waarin je, je niet zo lekker voelt. Hoeveel pogingen van afvallen zijn wel niet mislukt omdat je toch weer uit kwam bij comfortfood? Dat los je dus op met meal preppen. Daarnaast kook je de juiste porties en dat voorkomt overeten. 
  2. Het is goed voor je portemonnee 

    Door je maaltijden voor te bereiden, bespaar je geld. Je doet geen impulsaankopen meer, je kunt aanbiedingen slim inkopen door het voor meerdere weken in te vriezen en je kookt de juiste porties per maaltijd. Ook kan het gas- en energie besparen als je slim kookt. Het beste is om een weekplanning te maken en aan de hand hiervan je boodschappen te bestellen of in te kopen. Zo voorkom je impuls aankopen en dat is beter voor je portemonnee en je gezondheid.
  3. Het gaat voedselverspilling tegen

    Doordat je de juiste porties kookt voorkom je voedselverspilling. Hou je wat over? Dan maak je daar een andere lekkere maaltijd van en vries je die in! In Nederland verspillen huishoudens volgens het voedingscentrum 34 kilo per jaar aan eten. Restafval zoals schillen e.d. zijn hierin niet meegerekend. Dus hier kan je met meal preppen ook zeker winst behalen!

Praktische tips

We hebben ook een aantal praktische tips om te meal preppen, want moeilijk hoeft het zeker niet te zijn!

  •  Bewaren

Je kunt zoveel maaltijden voorbereiden als je wilt, maar bewaren kan max. 3 dagen in de koelkast en max. 3 maanden in de vriezer. Dat is wat je moet onthouden om gezonde en veilige maaltijden op je bord te hebben. Want wees eerlijk? Het is jammer als je, je maaltijden moet weggooien omdat ze bedorven zijn en er ziek van worden is het allerlaatste wat je wilt!

Daarnaast bewaar je, je maaltijden het beste in bakjes met een vershouddeksel. Die waren laatst bijv. te sparen bij de Albert Heijn, maar zijn overal wel te koop. Dit soort bakjes houden je eten langer vers. Daarnaast zijn veel van die bakjes BPA vrij en die schadelijke stoffen hoef je ook niet perse in je eten

  •  Begin klein

Wil je beginnen met mealpreppen, maar heb je nog niet veel ervaring en zie je er misschien zelfs een beetje tegenop? No worries, begin klein. Je kunt ook beginnen met in de avond een dubbele maaltijd te maken en die in te vriezen voor onverwachte momenten of voor de lunch de dag erna. Net wat jij makkelijk vindt! Wil het niet direct te perfect doen, want dan is de kans groot dat het mislukt.

  • Kies een vast moment

Wij zijn voorstander van een vast moment omdat de kans van slagen dan veel groter is. Dus wil je meer maaltijden maken, pak een avond of juist de zondagmiddag, net wat voor jou handig is, en ga aan de slag! Plan het in je agenda, lekker muziekje op en gaan!

  • Welke maaltijden?

Je kunt alles preppen, maar sommige dingen heb je natuurlijk liever vers. Maak je bijvoorbeeld een quinoa salade met rauwe groente erdoor, dan kun je de quinoa bijvoorbeeld preppen. Groentes die je kookt kun je ook preppen, dus kook gerust wat meer en vries het in (of zet het in de koelkast, net wanneer je het gaat eten).  Tussendoortjes kun je ook prima preppen.

We hebben een paar voorbeelden van recepten op onze site die je makkelijk kunt preppen:

Tussendoortje: Deze healthy raw cacao balletjes

Deze balletjes zijn heel geschikt om vooruit te maken, maar max. 3 dagen, want invriezen is geen goed idee.
Ontbijt: Deze bananenpannenkoekjes
Dit kun je de avond van te voren voorbereiden en in de ochtend even opwarmen en klaar!
Lunch of diner: Glutenvrije pastasalade met cherrytomaat en rucola  
Hier is de pasta goed voor te bereiden en de overige ingrediënten kun je er zo vers doorsnijden.

Lunch of diner: groentesoep met tomaat, bloemkool en broccoli

Soepen zijn natuurlijk bij uitstek geschikt voor mealprepping, zoals deze heerlijk goed gevulde groentesoep.

Dit zijn een paar voorbeelden om je een idee te geven hoe je dit kunt aanpakken, maar het kan ook met hele andere recepten en je kunt een lekkere fruitsalade voorbereiden en meenemen naar je werk of studie. Je kunt groentes voorbereiden, smoothies zelfs. Kortom je kunt alle kanten op!

 

Volg je ons al?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.