Bramen, zomerse superfoods!

Gepubliceerd op 27 juli 2020 om 10:30


Bramen zijn een echte zomerfruit, dus zo midden in de zomer leek het mij een goed idee om de voedingsweetjes te schrijven over bramen.

In de winkel zijn ze vaak lang verkrijgbaar, maar het echte seizoen van bramen is toch juli, augustus en september. Bramen zijn familie van de aardbei en bestaat uit heel veel zogenoemde deelvruchtjes, dat maakt dat de braam een beetje een gekke structuur kent.

Ze zijn lekker zacht, friszoet van smaak en erg rijk aan verschillende voedingsstoffen. Ze bevatten krachtige antioxidanten en al met al zeer het eten waard!

Voedingswaarde per 100 gram

Kcal 37 
Eiwit 0,9 gram
Koolhydraten 5,1 gram
Vet 0,2 gram
Voedingsvezel 3,1 gram

Kalium 185 mg
Calcium 41 mg
Fosfor 25 mg
Magnesium 23 mg
IJzer 1 mg

Vitamine B11 34 ug
Vitamine C 12 mg
Vitamine K 19,8 mg
Vitamine E 2,4 mg
Betacaroteen 130 ug
Luteine 650 ug

Wat maakt de Braam zo gezond?

Allereerst bevat het heerlijk wat vitamine C, ruim 17% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100 gram bramen.
Doordat ze ook 1 mg ijzer bevatten, maakt het dat dit goed opneembaar is in combinatie met de aanwezige vitamine C. Bramen bevatten ook lekker wat voedingsvezel, goed voor je darmen.

Door de (fris)zure smaak van bramen is het een voedingsmiddel die stimulerend werkt voor de lever.

Verder is de Braam een antioxidanten bommetje, er zitten onder meer polyfenolen in en dat zijn plantenverbindingen met verschillende heilzame gezondheidseffecten. Deze stofjes worden in verband gebracht met een betere hersenfunctie, het bevorderen van de spijsvertering en het verlagen van de bloedsuikerspiegel. 

Maar ook luteine die boven staat vermeldt tussen de voedingswaarde is een krachtig anti-oxidant, onder meer belangrijk voor een goede oog gezondheid. 

Zoals je leest genoeg voordelen om de braam deze zomer eens wat vaker te eten.

Wat kun je met Bramen?

  • Je kunt er healthy bramencompote van maken 
  • Je kunt het toevoegen aan:
    • je havermoutpap
    • je plantaardige yoghurt
    • een lekkere fruitsalade
    • je heerlijke salade
  • Je kunt er bramendressing van maken
  • Je kunt er bramensaus van maken voor over je sorbetijs. 

 

We geven binnenkort een online Masterclass over Whole Food Plantbased
Ben je hier geïnteresseerd in? Klik hier voor alle informatie!

 

 

Vond je het een interessant artikel? 

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Volg je ons al?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.