Lijnzaad, groots in gezondheid!

Gepubliceerd op 13 juli 2020 om 13:00

Lijnzaad, het is een klein zaadje met grote gezondheidsvoordelen.

Lijnzaad is zaad van de vlasplant, dit is ook de reden dat de Engelse naam flaxseed is. Lijnzaad is lekker veelzijdig omdat je het in veel eten kunt toevoegen, maar kent tevens een hoge voedingswaarde. 

Het is lekker rijk aan belangrijke mineralen en bevat een hoog percentage aan eiwit en vezels. In deze blog leg ik je alle gezondheidsvoordelen uit van lijnzaad en hoe je deze het beste kunt gebruiken.

Ook vertel ik je hoe het zit met hele en gebroken lijnzaad.

Voedingswaarde per 100 gram

Kcal 477
Eiwit 19 gram
Koolhydraten 13 gram
Vet 31 gram
Voedingsvezel 34,8 gram


Kalium 725 mg
Calcium 255 mg
Fosfor 660 mg
Magnesium 181 mg
IJzer 5,7 mg
Zink 7,8 mg

 

Vitamine B1 1,64 mg
Vitamine B2 0,16 mg
Vitamine B11 87 ug

Bron: NEVO online/RIVM

Waarom is lijnzaad zo gezond?

Dat komt omdat er buiten bovenstaande voedingswaarden, mineralen en vitamines ook een hoop omega 3 vetzuren in zit. In de vorm van Alfa-Linoleenzuur (ALA). Op het moment je lichaam gezond is zet je lichaam het voor een deel om EPA en DHA, belangrijke omega 3 vetzuren. Dit zijn vetzuren die hele krachtige ontstekingsremmende werking hebben.

Niet alleen vanwege omega 3 vetzuren is lijnzaad zo gezond, maar je zoals je boven ziet bevat lijnzaad echt enorm veel vezels. Zelfs als je maar 10 of 20 gram neemt, krijg je al heel wat vezels binnen! Je doet je darmen er een groot plezier mee en mocht je last hebben van obstipatie, dan is een extra schep lijnzaad ook absoluut geen verkeerd idee. 

Voor vrouwen is er nog een reden om lijnzaad in je voedingspatroon te integreren en dat is dat lijnzaad ook het stofje lignanen bevat. Dit stofje helpt onder meer bij het in balans houden van oestrogeen en progesteron, belangrijke vrouwelijke hormonen.

Wat is beter hele of gebroken lijnzaad?
Dit is een vraag die waarbij het eerste deel van het antwoord niet geheel toereikend is, hele lijnzaad is moeilijk door je darmen op te nemen, dus gebroken lijnzaad is beter. Alleen je kunt het beste hele lijnzaad kopen en deze zelf gebroken maken. Lijnzaad die al gebroken is kan namelijk door zuurstof gaan oxideren in de zak, maar ook door het bewaren thuis en dan zijn al je gezondheidsvoordelen weg. Het vervelende is dat je er niets van merkt, maar eigenlijk heb je dan bedorven lijnzaad.

Daarom is hele lijnzaad kopen en deze zelf breken en het liefst direct gebruiken het advies!

Hele lijnzaad kun je bijvoorbeeld in een smoothie heel goed gebruiken, omdat het dan toch al vermalen wordt. Je kunt ook breken door bijvoorbeeld een vijzel te gebruiken. Ditzelfde verhaal over heel of gebroken geldt overigens ook voor chiazaad.

Waar kan ik lijnzaad in gebruiken?
Je kunt er heel veel mee, lijnzaad kun je gebruiken:

  • in smoothies
  • in je plantaardige yoghurt
  • in havermoutpap
  • als crackers die je zelf maakt van verschillende zaden en noten
  • in koekjes verwerken
  • als ei-vervanger

Oftewel; je kunt heel veel kanten op met lijnzaad!
Bij verhitting heb je overigens niet alle gezonde eigenschappen.

 

 

Wil jij weten hoe je gezond plantaardig kunt eten?
Er is een nieuwe datum voor de online Masterclass "gezond vegan eten"

 

 

Laat weten wat jij van deze blog vindt!

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Enthousiast? Deel het gerust met anderen!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.