Artisjok, een heel gezonde en veelzijdige groente

Gepubliceerd op 22 juni 2020 om 13:30

Uit onze poll van vorige week op Facebook, bleek dat jullie graag meer wilden weten over de Artisjok! Nou dat hebben we geregeld, in deze blog lees je er alles over. Er waren ook veel stemmen voor de tomaat, dus in onze Facebookgroep Healthy Vegan, schrijven we in onze korte Facebookblog over de tomaat. 

Artisjokken zijn bloemknoppen van een distel. Het komt uit het Middellandse Zee gebied en van vroeger uit een ware delicatesse. Je koop ze vers of in blik als artisjokkenharten. 

Welke voedingswaarde bevat de artisjok nu precies en welke gezondheidsvoordelen heeft deze groente nog meer? Dat leggen we hieronder uit en tevens vertellen we je natuurlijk wat je allemaal met de artisjok kunt!

Voedingswaarde Artisjok per 100 gram

Kcal 49
Eiwit 2 gram
Koolhydraten 9,5 gram
Vet 0 gram
Voedingsvezel 1,5 gram

Mineralen

Kalium 353 mg
Calcium 53 mg
Fosfor 130 mg
IJzer 1,5 mg
Selenium 1 ug

Vitaminen

Vitamine B11 68 ug
Vitamine C 8 mg
Vitamine K 14,8 ug
Betacaroteen 47 ug
Luteine 163 ug

Bron: NEVO online /RIVM

Welke andere gezondheidsvoordelen heeft de artisjok?

Artisjok heeft een gunstig effect op het cholesterol gehalte en daarnaast heeft de artisjok een heel gunstig op de lever. Dit komt onder meer omdat de productie van gal gestimuleerd wordt.

Artisjok is ook goed voor de spijsvertering, inmiddels heeft onderzoek dit ook uitgewezen en er is zelfs onderzoek dat zegt dat mensen met prikkelbaar darmsyndroom minder last van symptomen hebben na het eten van artisjok. 

Artisjok bevat meer antioxidanten dan welke andere groente dan ook en antioxidanten zijn weer stofjes die onze cellen en weefsels in het lichaam beschermen tegen ziekten. 

Oftewel: af en toe artisjok eten is zo verkeerd nog niet!

Wat kun je allemaal met artisjok?

Artisjok kun je zowel vers als uit blik kopen. Verse artisjok vergt wel wat meer werk met schoonmaken en om verkleuring te voorkomen doe je er goed om het in te smeren met citroen. We hebben een goed filmpje gevonden op Youtube, waar heel helder wordt uitgelegd hoe dit te doen.  

Je kunt artisjok verwerken in:

  • Soep
  • In salades
  • Op de pizza
  • In spreads
  • Pastasalades

Oftewel: lekker veelzijdig!

Samengevat

  • Artisjok bevat veel gezonde voedingsstoffen
  • Artisjok is een groente met de meeste antioxidanten
  • Artisjok kan helpen bij het verlagen van het cholesterolgehalte en is tevens goed voor de lever
  • Je kunt het vers of in blik kopen
  • Je kunt artisjok verwerken in veel gerechten zoals soepen, (pasta)salades, spreads en op de pizza.

 

 

We geven a.s. donderdag 25 juni een Masterclass over gezond vegan eten
Wil je hier alles over weten of bij aanwezig zijn? Check hier alle info!

 

 

Laat weten wat je van deze blog vindt!

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Deel de blog gerust met anderen!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

«   »