Wortel, de oranje krachtpatser vol gezondheid

Gepubliceerd op 15 juni 2020 om 08:30


Wortel is momenteel in het seizoen en omdat je de wortel zo lekker veelzijdig kunt gebruiken vonden we het tijd worden voor een uitgebreide blog over deze oranje krachtpatser.

Krachtpatser mogen we het wel noemen, zeker in relatie tot je gezondheid. Want de wortel bevat veel voedingswaarde en allerlei gezonde stofjes. Welke dat zijn, bespreken we hieronder uitvoerig.

Wist je trouwens dat je wortels het beste niet kunt schillen? Zo behouden ze namelijk meer hun gezondheidseigenschappen en beland dat stukje gezondheid niet in de groenbak. Wel even wassen natuurlijk!

 

Voedingswaarde in wortel per 100 gram

Kcal 33
Eiwit 0,7 gram
Koolhydraten 5,3 gram
Vet 0,3 gram
Vezels 2,9 gram

Mineralen
Kalium 266 mg
Calcium 27 mg
Fosfor 29 mg
Jodium 2,5 ug

Vitaminen
Bétacaroteen 6984 ug
Vitamine K 7,4 ug
Vitamine B11 27,8 ug
Vitamine C 3 ug

Bron: Nevo online/RIVM

Wat maakt de wortel verder zo gezond?

Je hebt verschillende soorten kleuren wortels en de gezonde voordelen verschillen iets per kleur. Zo bevatten paarse en gele wortels bijvoorbeeld iets meer polyfenolen, ja... moeilijk woord voor plantenstofjes met allerlei gezonde voordelen voor je lichaam.  Daarentegen heeft de oranje wortel weer meer vitamine K en biotine bij zich. Welke soort je ook neemt wortels zijn ontzettend gezond!

In het voedingswaarde overzicht zie je dat bétacaroteen goed vertegenwoordigd is in de oranje wortel, dit zorgt ook mede voor de mooie oranje kleur. Bétacaroteen wordt ook wel de PRO-vitamine A genoemd, wat wil zeggen dat bétacaroteen in vitamine A wordt omgezet. Dit is precies de reden waar de uitspraak: " heb je weleens een konijn gezien met een bril?" vandaan komt. Het is een vitamine die onder meer goed is voor je ogen. 

Verder zijn wortels rijk aan flavonoïden, ja.... weer zo'n moeilijk woord voor antioxidanten die van nature voorkomen in planten en kleur geven aan de groente en fruit. Maar dus ook goed zijn voor je gezondheid.

Als je wortels hebt waar het loof nog aan zit, gooi deze dan zeker niet weg. Ook het loof bevat nog voedingsstoffen en is geschikt om te eten. Zo zitten er eiwitten in, maar ook diverse mineralen. Het loof is bijzonder geschikt om te koken in soepen.

Wat kun je allemaal met de wortel?

Eigenlijk ontzettend veel, je kunt ze gebruiken:

  • in stoofpotten
  • in salades
  • in roerbak gerechten
  • in cupcakes (zie link)
  • als tussendoor snack
  • in ovenschotels
  • als stamppot

Kortom: met de wortel kun je alle kanten op!

Samengevat

  • Wortel bevat veel vitamines en mineralen
  • Wortel bevat ook veel bétacaroteen, een PRO-vitamine die wordt omgezet in vitamine A
  • Wortel bevat diverse plantenstofjes en antioxidanten die goed zijn voor je gezondheid
  • Ook het loof van de wortel is te eten
  • Je kunt heel veel kanten op met de wortel en in veel gerechten kwijt

 

Volgende week donderdagavond geven we een online Masterclass over gezond vegan eten.
Wil je hier alles over weten of je aanmelden? Klik dan op deze link!

 

 

Laat weten wat je van deze blog vindt!

Rating: 5 sterren
1 stem

Deel de blog gerust met anderen!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

«   »