De sappige perzik heeft veel gezondheidsvoordeel

Gepubliceerd op 8 juni 2020 om 10:00

 

Perziken zijn momenteel volop verkrijgbaar. Het seizoen van de perzik loopt van mei tot augustus en is daarom een echte zomerfruitsoort.

Als ze goed zijn, zijn ze lekker zoet en sappig. Maar wist je dat perziken niet alleen heel lekker zijn, maar ook nog eens erg gezond? We gingen voor je op zoek wat de perzik nu precies zo gezond maakt en waarom het best een goed idee is om de komende maanden de perzik lekker vaak te eten.

Want perziken bevatten lekker veel vitaminen, mineralen en ook voedingsvezels. Daarbij is de perzik lekker veelzijdig en kun je het op diverse manieren gebruiken.

 

Voedingswaarde perzik (per 100 gram)

Kcal 40
Eiwit 1.0 gram
Koolhydraten 7.2 gram
Vet 0.1 gram
Voedingsvezel 2.0 gram

Mineralen

Kalium 160 mg
Calcium 7 mg
Magnesium 9 mg
Fosfor 22 mg
IJzer 0.4 mg
Selenium 1.0 ug
Jodium 3.0 ug

Vitaminen
Betacaroteen 114 ug 
Vitamine K 5.8 ug
Vitamine C 31 mg
Bron voedingswaarde: NEVO online/RIVM

Andere gezonde eigenschappen

Wetenschappers hebben ontdekt dat perziken meer polyfenolen bevat dan eerst werd gedacht, tot wel 5x meer. Nu denk je misschien polyfe...what? Ja het is een wat moeilijke naam, maar het komt er op neer dat het heilzame plantenstoffen zijn die bescherming kunnen bieden tegen allerlei ziekten en ze kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen.

Ook zijn er onderzoeken geweest waar ze tot de ontdekking kwamen dat dit plantenstofje kan helpen bij het verbeteren van de hersenfunctie.

Detox fruit

De perzik wordt ook wel gezien als een detox fruit, dat komt door de combinatie van kalium, vezels en de aanwezigheid van verschillende fytonutrienten. Hierdoor kunnen afvalstoffen goed afgevoerd worden door de nieren en zo komt het aan de naam detoxfruit. 

Biologisch
Perziken staan hoog op de gifmeter lijst en dat betekent dat ze flink bespoten worden. Door de dunne schil komen deze gifstoffen makkelijk in de vrucht zelf en daarom is biologisch beter in het geval van de perzik.

Wat kun je met perziken?

Je kunt best wel veel met perzik.

  • je kunt er jam of compote van maken
  • je kunt ze in taart en vlaai verwerken
  • je kunt ze verwerken in gerechten zoals couscous of rijstgerechten
  • je kunt er perzikencrumble mee maken
  • je kunt de perzik ook gebruiken in een lekkere zomerse salade
  • je kunt ze natuurlijk ook gewoon lekker uit het vuistje eten als tussendoortje

Samengevat

  • Perzik bevat veel vitaminen en mineralen
  • Perzik bevat polyfenolen, een heilzame plantenstof die bescherming kan bieden tegen ziekten en je bloedsuikerspiegel verlagen
  • Perzik wordt ook wel detoxfruit genoemd
  • Perziken eet je het best biologisch, want de gifstoffen heb je liever niet in je lichaam
  • Perziken zijn lekker veelzijdig en in veel gerechten te gebruiken

 

 

We geven donderdag 25 juni een Masterclass over Gezond vegan eten.
Wil je er meer over weten of erbij zijn? Check deze link!

 

 

Laat weten wat je van deze blog vindt!

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Deel de blog gerust met anderen!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

«   »