Gember, een knolletje om volop te gebruiken

Gepubliceerd op 1 juni 2020 om 20:30


Gember is een smaakmaker in het eten en je kunt het zowel gedroogd als vers kopen. Gember is populair in nagerechten, bakrecepten, maar kan ook prima in eten worden verwerkt en vergeet natuurlijk gemberthee niet!

Gebruik je gember al veel? Helemaal top! Doe je dat nog niet? Dan leggen we je in deze blog graag uit waarom het best een goed idee is om dat vanaf nu wat vaker te doen. Want naast redelijk wat voedingsstoffen, zitten er ook andere gezonde stofjes in!

 

Voedingswaarde in gember

Voedingswaarde in 100 gram gember:

Kcal 81
Eiwit 1,8 gram
Koolhydraten 15,7 gram
Vet 0,8 gram
Voedingsvezel 2,0 gram

Vitaminen & Mineralen

Vitamine C 5 mg
Kalium 415 mg
Calcium 16 mg
Fosfor 34 mg
Magnesium 43 mg
Selenium 1 ug

Wat maakt gember verder zo gezond?

In Gember zitten een hoop gezonde stofjes, de belangrijkste 2 zijn gingerol en shogaol. Deze stofjes zorgen ervoor dat gember onder meer als ontstekingsremmer werkt, maar ook effectief is tegen (menstruatie)pijn. Onderzoek liet zien dat als er bij de start van de menstruatie wat gember werd ingenomen, dit evengoed werkt tegen de pijn als ibuprofen.

Sporters ook opgelet, want dit effect is niet alleen van toepassing bij (menstruatie)pijn, maar gember blijkt ook effectief tegen spierpijn! 

Betere opname voedingsstoffen

Gember kan er voor zorgen dat voedingsstoffen beter opgenomen wordt, tot wel 200%! Ook tegen misselijkheid is gember effectief!

Verder heeft gember nog anti-virale en anti-bacteriële werking, waardoor onder meer griep en verkoudheid sneller kunnen worden genezen. 

Alleen maar voordelen?

Eigenlijk wel, er zitten geen nadelen aan gember. Het enige punt is als je bloedverdunners gebruikt en je ook dagelijks gember wilt gebruiken, dat je het beste even overleg pleegt met je arts, dit omdat gember ook een natuurlijke bloedverdunner is. 

Maar zoals met alles, overdrijf het gebruik niet. Je kunt prima dagelijks een beetje gember gebruiken, maar overdrijf niet.

Waar kan ik gember in gebruiken?

Je kunt gember toevoegen aan je sapjes, thee, smoothies, maar ook aan soepen of roerbak gerechten.
Verder kun je gember ook gebruiken in koekjes, healthy balletjes of cake. Ook kan het met fruit gemengd worden of kun je er dressings mee maken.

Conclusie

  • Gember bevat lekker wat voedingsstoffen
  • Gember bevat onder meer het stofje gingerol, wat een pijnstillende werking heeft
  • Gember heeft ook een positief effect op spierpijn
  • Gember heeft een positief effect op de opname van voedingsstoffen
  • Gember zorgt er onder meer voor dat griep en verkoudheid sneller verholpen kunnen worden
  • Gember is een natuurlijke bloedverdunner, overleg daarom met een arts als je al bloedverdunners gebruikt of je gember kunt gaan gebruiken
  • Gember kun je toevoegen aan onder meer sapjes, thee, smoothies, maar ook aan bakrecepten.

 

Wat vond je van deze blog?

Rating: 5 sterren
1 stem

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

«   »