Broccoli, een groene superheld!

Gepubliceerd op 25 mei 2020 om 10:15

Uit onze Facebookpoll bleek dat veel mensen meer wilden weten over de gezonde eigenschappen van broccoli, daarom besteden we daar deze week graag aandacht aan.

Broccoli is een groene groente en behoort tot de kruisbloemenfamilie, net als bloemkool. Broccoli is een gezonde en zeker ook een heel veelzijdige groente. Je kunt er veel kanten mee op. 

In deze blog vertellen we je graag meer over deze groene superfood, want een groene superheld mag je broccoli zeker noemen wat ons betreft!

Voedingswaarde in Broccoli

Laten we beginnen met de voedingswaarde van broccoli, want we kunnen wel zeggen dat broccoli veel voedingswaarde bevat en niet alleen vitaminen en mineralen, maar zeker ook heel krachtige antioxidanten.

Per 100 gram bevat broccoli
Kcal 27
Eiwit 2,9 gram
Koolhydraten 0,7 gram
Vet 0,7 gram
Voedingsvezel 3,1 gram

Mineralen
Kalium 227 mg
Calcium 38 mg
Fosfor 69 mg
IJzer 0,6 mg
Jodium 2,0 ug

Vitaminen
Vitamine B1 0,08 mg
Vitamine B2 0,11 mg
Vitamine B6 0,20 mg
Vitamine B11 76,8 mg
Vitamine C 47 mg

Ook bevat broccoli 698 ug luteine en daarnaast ook zeaxanthine, krachtige antioxidanten die een gunstig effect hebben bij oogaandoeningen en ons verder beschermen tegen vrije radicalen.

Bron voedingswaarde: NEVO/RIVM

Broccoli bevat glucosinolaten, iets wat vooral voorkomt bij de kruisbomenfamilie. Dit zijn natuurlijke gifstoffen en kunnen bescherming bieden tegen kankerverwekkende stoffen. Dit wordt ook op de site van het voedingscentrum bevestigd. Bij normaal gebruik van broccoli en andere koolsoorten zijn er geen negatieve effecten en je kunt het gerust dagelijks eten, alleen als je het gebruik gaat overdrijven zou het een negatief effect kunnen hebben op de schildklier.

Doordat broccoli lekker wat vezels bevat heeft het ook een gunstige werking op de darmen. Broccoli bevat vooral oplosbare vezels en die zorgen onder meer voor een lekker lang verzadigd gevoel, maar hebben ook gunstige effecten op het lichaam. 

Wat kun je allemaal met broccoli

Je kunt heel veel met broccoli en het is een zeer veelzijdige groente. Dat maakt de broccoli dan ook erg aantrekkelijk, bij broccoli is het zo dat ook als je het snijdt en kookt de gezonde stoffen op je bord terecht komen.  Wil je echter maximaal profiteren van alle gezondheidsvoordelen van broccoli? Dan is stomen de allerbeste optie, zo blijven er de meeste voedingsstoffen in zitten.

Je kunt broccoli ook rauw eten, bijvoorbeeld in een salade. Je kunt het ook in een keukenmachine fijn malen en als koolhydraatarme rijst gebruiken. Dit kun je dan rauw door je gerecht heen scheppen.

Broccoli kun je gebruiken:

  • in roerbak gerechten
  • in soepen
  • bij aardappelen en een vleesvervanger of zelfgemaakte burger
  • in salades 
  • als rijst
  • om zelf groenteburgers mee te maken

Kortom in veel gerechten!

Conclusie

  • Broccoli bevat veel voedingsstoffen en krachtige antioxidanten
  • Broccoli bevat veel vezels wat een gunstig effect heeft op je darmen
  • Broccoli is een veelzijdige groente waar je veel kanten mee op kunt
  • Broccoli stoom je het best om maximaal van de voedingsstoffen te profiteren

 

Wat vond je van deze blog?

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Deel het gerust met andere mensen!

Hou jij van gezond plantaardig eten? Dan hebben we nu iets super leuks!
Ons e-kookboek Healthy Vegan bevat maar liefst 50 recepten, allemaal puur natuur! 

Klik op de foto hieronder voor alle informatie!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

«   »