Print Friendly, PDF & Email

We krijgen regelmatig de vraag, zijn verzadigde vetten ongezond? Die vraag komt vooral omdat kokosnoten verzadigd vet bevatten en soms komt de vraag ook voort uit het ‘slechte’ imago van de ‘vette’ avocado. Verzadigde vetten hebben een slechte naam, maar de vraag is of dat klopt, daar vertellen we je in dit artikel meer over.

Het ligt wat genuanceerder, op basis van een ouder Amerikaans onderzoek uit de jaren 60 is in de wereld gekomen dat verzadigd vet slecht is voor je gezondheid. Dit onderzoek doet geloven dat verzadigd vet aan de basis staat van hart- en vaatziekten. Recent onderzoek laat echt heel andere resultaten zien. Onderzoek gepubliceerd in 2015 laat zien dat verzadigde vetten geen enkel effect hebben op hart- en vaatziekten, diabetes of sterfte.

Welke vetten zijn dan wel slecht voor je gezondheid?

Verzadigde vetten dus niet per definitie slecht voor je gezondheid. Daar willen we wel direct een nuance aanbrengen, want alleen kijken naar enkele voedingsstoffen of voedingsmiddelen is niet de manier om te kijken of iets gezond of ongezond is. Het gaat om je volledige voedingspatroon en vetten in het algemeen heb je zeker nodig, alleen optimaal gezien maken ze wel het kleinste gedeelte uit van je voedingspatroon. We legden dit eerder uit in het artikel over whole food plant-based, welke je hier kunt lezen.

Dit artikel is dus geen vrijbrief om nu eens lekker vetrijk te gaan eten 😉

Er zijn wel vetten die je het allerbeste uit je voedingspatroon kunt laten en dat zijn de volgende:

Transvet

Transvetten is een vetsoort die je altijd zou moeten willen vermijden. Het zijn industrieel geharde oliën die je vooral vind in bewerkte voedingsmiddelen zoals kant-en-klare sauzen, koek, gebak, margarines, dressings e.d.

Transvetten zijn schadelijk omdat ze bij omzetting geoxideerd raken en de lichaamscellen beschadigen. Binnen een whole food plant-based voedingspatroon krijg je geen transvetten binnen.

Olie

Olie is een bewerkt product en het is een vloeibaar vet. Het is puur vet en nagenoeg alle voedingsstoffen zijn uit het oorspronkelijk pakketje gehaald. Olijven zijn gezond, net als kokosnoot en de zonnebloempit. Alleen olijfolie, kokosolie en zonnebloemolie is dan weer een heel ander verhaal. We schreven hier eerder al een bericht over met de nodige onderbouwing, deze kun je hier lezen.

Kortom….

Eet vetten uit een zo natuurlijk mogelijke bron én wees er zeker niet bang voor, verzadigde vetten zijn niet per definitie ongezond. Het gaat om je totale voedingspatroon en als we daar naar kijken, dan zijn er nogal wat adviezen die niet kloppend zijn. Want in het algemeen worden koolhydraten vermeden en vetten toegevoegd aan het voedingspatroon, zoals bij het bekende Keto dieet of ook bij een koolhydraatarm dieet én daar worden allerlei gezondheidsvoordelen aan toegeschreven.

De waarheid is echter dat teveel vet een soort laagje over je cellen legt en insuline de sleutel is om je cellen te openen, teveel vet zorgt dus dat je cel eigenlijk op slot gaat en op den duur de insuline de cel niet meer kan openen. Je lichaam gaat steeds meer insuline aanmaken om tóch je cellen te voorzien én als dat echt niet meer gaat, dan komt het in je bloed met alle gevolgen van dien. Wil je hier uitgebreider over lezen, klik dan hier voor het artikel over hoe het zit met koolhydraten.

Wil je gezond en volwaardig plantaardig eten? Check dan onze Healthy Vegan Maaltijdplan, 28 dagmenu’s inclusief voedingswaarde, recepten, tips en boodschappenlijstjes. Klik hier voor meer informatie.

(Wetenschappelijke) Referenties

R.J. de Souza et al. “Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis of observational studies” the BMJ (2015)

L.I. Wang et al. “Effect of a moderate fat diet with and without avocados on lipoprotein particle number, size and subclasses in overweight and obese adults: a randomized, controlled trial” National Library of Medicine (2015)

 

28 gezonde plantaardige dagmenu’s inclusief recepten en voedingswaarde. Bestel NU voor slechts €12,50 (t/m 19 mei)

         Maaltijdplan

Nee, dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This