Print Friendly, PDF & Email

Kikkererwtenmeel wat kun je er nu precies mee? Ik weet nog toen onze dochter Demi kleiner was en ik zei dat ik iets ging maken met kikkererwtenmeel, dat haar reactie was: meel van kikkers, dat is toch iewww? Dat is het natuurlijk niet, maar het is wel een meelsoort waarvan mensen niet altijd weten wat ze ermee moeten.

Vandaag kwam de bakgids uit, die is onderdeel van het bakpakket (check link voor meer info), en daar bespreken we onder andere alle (glutenvrije) meelsoorten. Kikkererwtenmeel is er dus een van, want wij gebruiken het best nog regelmatig. In dit artikel leggen we je precies uit wat het is en wat je ermee kunt.

Wat is kikkererwtenmeel?

Kikkererwtenmeel wordt gemaakt van gemalen kikkererwten. Het zal je dan ook niet verbazen dat het van nature glutenvrij is, let er wel op dat het geen kruisbesmetting heeft met andere niet glutenvrije meelsoorten als dit belangrijk voor je is. De smaak is rauw wat bitter, maar als je het eenmaal hebt verwarmd, proef je hier niets meer van terug.

Hoe gebruik je kikkererwtenmeel?

Je kunt het eigenlijk in heel veel gerechten gebruiken. Als je het combineert met andere glutenvrije meelsoorten kun je het heel goed als vervanger voor tarwe gebruiken. Goed om te weten dat ook als je niet glutenvrij eet, tarwe is niet de beste keuze voor je gezondheid. Check dit artikel als je er meer over wilt weten.Ook in Indiase gerechten zie je het soms terugkomen, maar ook om gerechten te binden. Onderaan de pagina hebben we meerdere recepten staan waar we kikkererwtenmeel in hebben gebruikt.

Kikkererwtenmeel als ei-vervanger

Kikkererwtenmeel kun je heel goed als ei-vervanger gebruiken, vooral in hartige gerechten. Wij gebruikten het bijvoorbeeld in onze glutenvrije Quiche met prei, tomaat en champignon om de vulling te binden. Als ei vervanger meng je 3 eetlepel kikkererwtenmeel met 3 eetlepels water en dit papje voeg je dan toe. Ideaal en het voegt ook nog gezondheidswaarde toe aan je gerecht.

Voedingswaarde kikkererwtenmeel

Veel (witte) meelsoorten zijn niet bepaald voedzaam, dat is kikkerewtenmeel wel. Kikkererwtenmeel bevat per 100 gram o.a.:

  • 387 kcal
  • 11 gram eiwit
  • 58 gram koolhydraten
  • 6,7 gram vet
  • 22 gram voedingsvezel

Maar ook mineralen zoals kalium, calcium, ijzer, zink. Zoals je ziet is het dus lekker eiwit- en vezelrijk. Die vezels zijn we heel hard nodig voor een goede darmwerking!

Recepten met kikkerewtenmeel

Zuid Afrikaanse Bobotie

Vegan ‘omelet’ met groente

Ovenschotel met krieltjes, broccoli en cherrytomaat

Foe yong hai (zonder ei)

Quiche met prei, tomaat en champignons

Wil je alles leren over whole food plant-based en/of glutenvrij bakken? Dan is het Bakpakket iets voor jou!  Check hier alle informatie!

Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Klik hier voor hét boek over whole food plant-based eten!

 

Boost je gezondheid met plantaardig eten

Nee, dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This