Print Friendly, PDF & Email

Olie is een onderwerp dat bij veel mensen leeft, want waarom koken we nu precies zonder olie? Wat maakt olie zo ongezond? Ik heb er al meerdere masterclasses over gegeven én er staan ook verschillende blogs op de site, maar deze is het meest uitgebreid en voorzien van wetenschappelijke referenties.

Wat is olie

Olie is een vloeibaar vet én dat laatste moet je vrij letterlijk nemen. Olie is puur vet, nagenoeg alle voedingsstoffen zijn uit het oorspronkelijke voedingsmiddel gehaald. Het oorspronkelijke voedingsmiddel, zoals de olijf, de zonnebloempit, de kokosnoot, is veelal gezond en een verrijking voor je gezondheid, in tegenstelling tot olie.

Olijf vs olijfolie

Laten we eerst even simpel beginnen, gewoon even een vergelijking tussen het hele voedingspakketje en olie (beide is per 100 gram) Hiervoor heb ik olijfolie gepakt.

Een groene olijf bevat o.a. 11 gram vet, 4 gram voedingsvezel, 0,9 gram eiwit, 91 mg kalium, 1,8 mg ijzer en 22 mg magnesium per 100 gram. Daarnaast 113 kcal.
Olijfolie bevat 100 gram vet, 900 kcal en het enige wat er aan voedingsstof nog in zit is betacaroteen. That’s all.
Ik denk dat je zelf wel al kunt snappen wat voor groot verschil dit maakt voor jouw gezondheid. Dat totale pakketje levert jou alles wat je nodig hebt, maar de olie niet, want de verhoudingen waarin het gezond is, is totaal uit balans gehaald. Geraffineerde plantaardige vetten, hebben net als andere geraffineerde producten gezondheidsnadelen wat door onderzoek wordt aangetoond.

De natuur geeft ons geen olie, omdat de natuur ons alleen hele voedingspakketjes geeft. Voedingspakketjes die een juiste balans hebben. Olie heeft een andere werking in het lichaam dan het hele voedingspakketje, wat je gewoon met producten als witte suiker kunt vergelijken.

We krijgen regelmatig de vraag of er verschil zit tussen gewone olijfolie én extra vierge olijfolie. Het antwoord is dat er inderdaad een klein verschil in zit, waarschijnlijk door de fytosterolen (=een anti-oxidant) die extra vierge olijfolie nog een beetje bevat.

Dit werd vooral in een onderzoek naar cholesterol duidelijk. Hoewel extra vierge olijfolie het minste resultaat had, had het wel een heel klein beetje resultaat. In dit onderzoek werd extra vierge olijfolie vergeleken met amandelen en walnoten. Het werd uitgevoerd bij 3 personen én alle 3 aten over een periode van 3 maanden zowel olijfolie, amandelen als walnoten. De resultaten waren dat amandelen en walnoten zorgden voor een grotere cholesterolverlaging, extra vierge olijfolie dus voor een klein beetje. Waaruit blijkt dat er verschil zit, maar dat noten toch de beste bron blijken om je behoefte aan vet uit te halen.

En kokosolie dan?

Regelmatig krijgen we de vraag, maar kokosolie is tóch een uitzondering? Kokosolie krijgt inderdaad allerlei gezondheidsvoordelen toebedeeld, toch laat onderzoek andere resultaten zien. Zo werd er onderzoek gedaan naar gewichtsverlies én kreeg de ene groep 2 theelepels soja-olie per dag en de andere groep 2 theelepels kokosolie per dag. Zelfde resultaat, er gebeurde wel iets anders dan verwacht en dat was een significante toename van insulineresistentie, de voorloper van diabetes type II bij de groep die kokosolie tot zich nam. Dit ondanks dat een gezonde levensstijl werd aangehouden met voldoende beweging.

Balans omega 3 en 6

Een ander belangrijk punt als het aankomt op onze gezondheid is de balans tussen omega 3 en 6. Ik kan dat niet vaak genoeg benadrukken. We zijn beide nodig, maar de balans is belangrijk. Ideaal gezien zit deze op 1:1 tot 1:3, in onze huidige maatschappij met veel bewerkte voeding zit de balans momenteel eerder op 1:15 tot 1:20 (of meer).

Dat komt grotendeels door olie. Zo zit in zonnebloemolie ruim 700 keer meer omega 6 dan omega 3 en zonnebloemolie zit weer in heel veel bewerkte voedingsmiddelen, waaronder vleesvervangers én dat is een van de redenen waarom deze dus niet gezond zijn. Olijfolie heeft bijna 13 keer meer omega 6 in zich dan omega 3.

Omega 6 hebben we in beperkte mate dus wel nodig, maar in zulke grote hoeveelheden is het een ander verhaal. Omega 6 wordt namelijk in verbrand gebracht met ontstekingen én laaggradige ontstekingen staan weer aan de wieg van veel verschillende ziekten, zoals drs. Richard de Leth in zijn blog schrijft zijn laaggradige ontstekingen voor 95% de oorzaak van ziekten.

Het mooie is dat veel groente en fruit de juiste balans in zich hebben. Daarom blijven we ook zeggen, gun jezelf een dosis gezondheid én maak van groente en fruit je basis!

Hoe krijg ik dan mijn vetten binnen?

Vetten zijn belangrijk, daar zijn we het over eens. Het is een brandstof voor je lichaam én het zorgt ervoor dat vetoplosbare vitamines (A, D en E) in de darm kunnen worden opgenomen.

Maar wat is nu een goede bron van vetten? Dat is het hele voedingspakketje zoals:
Noten
Avocado
Olijven
Zonnebloempitten en andere pitten
Zaden
Kokosnoot

Je haalt het maximale voordeel door lekker af te wisselen én de vet inname per dag niet te groot te maken. Hier kun je lezen over hoe de whole food plant-based piramide is opgebouwd én dat vet dus het kleinste deel uitmaakt van het voedingspatroon.

(Wetenschappelijke) referenties

N.R.T. Damasceno et al. “Crossover study of diets enriched with virgin olive oil, walnuts or almonds. Effects on lipids and other cardiovascular risk markers” NMCD Journal (2011)

David A.P. et al. “Dietary Fats, Membrane Phospholipids and Obesity The Journal of Nutrition (1994)

Blog drs. Richard de Leth “Laaggradige ontstekingen veroorzaakt 95% van alle ziekten”

M.L. Assuncão et al. “Effects of dietary coconut oil on the biochemical and anthropometric profiles of women presenting abdominal obesity” Springer Link (2009)

A.P. Simopoulos “The Importance of the Omega-6/Omega-3 Fatty Acid Ratio in Cardiovascular Disease and Other Chronic Diseases” Sage Journal (2008)

Nederlands Voedingsstoffenbestand (NEVO)

 

Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Klik hier voor hét boek over whole food plant-based eten!

 

Boost je gezondheid met plantaardig eten

Nee, dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This