Print Friendly, PDF & Email

Gedroogde vijgen gezond? Jazeker! Gedroogd fruit heeft nog altijd een verkeerde naam, want zo zou je er dik van worden of zou het veel te veel suiker bevatten. Beide klopt niet of nou ja, er zit meer natuurlijke suiker in, maar van alles zit er veel meer in. Ik vertel het je hieronder; want wat mij betreft moeten we gedroogd fruit en dus ook gedroogde vijgen écht omarmen.

De vijg vind zijn oorsprong in het Midden-Oosten en westelijk Azië. Daar wordt het al duizenden jaren gegeten vanwege de geneeskrachtige eigenschappen en heerlijke zoete smaak.

Voedingswaarde gedroogde vijgen

Laten we beginnen met de voedingswaarde, dan snap je waarschijnlijk al waarom we meer van gedroogd fruit moeten gaan houden! Want ja er zitten meer calorieen in, er zitten meer koolhydraten (suikers) in, maar ook veel meer vezels, veel meer calcium (!!), veel meer magnesium en veel meer ijzer. Ontzettend belangrijke mineralen voor onze gezondheid. Dat gedroogde vijgen gezond zijn zie je in een oogopslag eigenlijk al.

Per 100 gram (=5 stuks vijgen)

Kcal 259
Eiwit 3,3 gram
Koolhydraten 54,1 gram
Vet 0,9 gram
Vezels 9,8 gram

Kalium 680 mg
Calcium 162 mg
Magnesium 68 mg
IJzer 2 mg

Ook de B-vitaminen (behalve B12) zijn vertegenwoordigd en er zit zelfs 1 mg vitamine C in 100 gram gedroogde vijgen.

De gezondheidsvoordelen van gedroogde vijgen

Zoals je hierboven ziet, is het een goede bron van vezels en van calcium. Beide ontzettend belangrijk voor een goede gezondheid. Vezels zijn heel belangrijk voor een goede darmgezondheid én wist je dat vijgen de beste fruitvezels bevat tegen aambeien? Handig om te weten mocht je er last van hebben, want ze zijn allesbehalve fijn! Door de vezels kun je ook je ontlasting beter loslaten, dus dubbelop voordeel.

Daarnaast bevatten gedroogde vijgen polyfenolen, misschien denk je nu polyfe…what? Het is een groep van zeer krachtige antioxidanten met ontstekingsremmende eigenschappen én het beschermd ons lichaam tegen cel beschadiging. De krachtige antioxidanten in vijgen kunnen volgens wetenschappers ook bijdragen aan het voorkomen van alzheimer.

Hoe gebruik je ze?

Je kunt gedroogde vijgen zo uit het vuistje eten, super handig als je direct zin hebt in zoet. Het zal je hunker naar zoet direct verzadigen. Maar je kunt gedroogde vijgen ook verwerken in diverse recepten. Hieronder hebben we een aantal van onze eigen recepten geplaatst waar gedroogde vijgen in zijn verwerkt:

Vijgenchutney met appel 

Overnight oats met pruimen en gedroogde vijgen

Vegan frambozen cheesecake met bosvruchten topping 

Vegan appeltaartje met dadel en walnoten (in plaats van dadels dan vijgen)

Wil jij heerlijke gerechten leren maken? We geven binnenkort een streetfood workshop, check hier alle informatie!

 

 

Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Pin It on Pinterest

Share This