Print Friendly, PDF & Email

Zoek binnen Google op ‘ei ongezond’ en je komt tegen dat het helemaal niet ongezond is, dat het zoveel voedingsstoffen heeft én zoveel voordelen. Alleen klopt dat wel? We vertellen je in dit artikel waarom een ei helemaal niet gezond is én er niet bij hoort. Als we kijken naar het dierenleed wat schuil gaat achter de hele eierindustrie zou je eigenlijk al niet meer moeten willen, maar voor je eigen gezondheid laat je ze ook beter staan.

Waarom is een ei ongezond?

Een ei hoort erbij wordt nog veel gedacht, maar toch blijken ze niet zo gezond. Ze geven een groter risico op:

  • Hart- en vaatziekten
  • Darmkanker, maar ook blaas en prostaatkanker
  • Diabetes type II

En dan moet je niet denken dat dit pas is als je heel veel eieren eet, want wetenschappelijk onderzoek associeert het eten van elk half ei met 6% meer kans op hart- en vaakziekten en 8% hoger risico op overlijden. Ook wanneer je verder gezond eet.

Een ei hoort er misschien toch niet bij?

In een onderzoek werden 27000 mannen gevolgd gedurende 14 jaar. Hieruit bleek dat de mannen die per week 2,5 ei of meer aten, 81% hoger risico hadden op het ontwikkelen van prostaatkanker dan mannen die minder dan een half ei per week aten.

Een ander groot onderzoek ging over diabetes type II, meer dan 200.000 mensen werden gemiddeld 25 jaar gevolgd. In deze studie kwam naar voren dat het eten van 1 per dag 14% meer kans geeft op het ontwikkelen van diabetes type II. Een recente studie uit 2020 liet ook zien dat het eten van 1 of meer eieren per dag het risico met diabetes liet toenemen met maar liefst 60%.

Typische eiergerechten zonder ei

Je hoeft je favoriete gerechten echt niet te missen als je geen ei eet, want er zijn meer dan genoeg manieren om ze te maken met volop gezonde voedingsstoffen én zonder dierenleed. Hieronder een aantal van onze recepten:

Wetenschappelijke referenties

J. Zhang et al. “Egg consumption and mortality from colon and rectal cancers: an ecological study” Nutrition and Cancer (2003)

J.P. Druoin-Chartier et al. “Egg consumption and risk of type 2 diabetes: findings from 3 large US cohort studies of men and women and a systematic review and meta-analysis of prospective cohort studies” The Americal Journal of Clinical Nutrition (2020)

J.D. Spence et al. “Dietary cholesterol and egg yolks: not for patients at risk of vascular disease” The Canadian Journal of Cardiology (2010)

Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Pin It on Pinterest

Share This