Waarom vleesvervangers niet gezond zijn

Gepubliceerd op 26 mei 2021 om 07:00

Vleesvervangers, we lezen vaak dat ze gezond zijn én vooral in vergelijking met vlees. Je kunt heel veel onderzoeken erop loslaten, maar vleesvervangers zijn niet gezond. Natuurlijk juichen we het als veganist toe he, alles beter dan vlees én ja ten opzichte van vlees heeft het iets minder gezondheidsnadelen, maar dan nog. Neem jij genoegen met een iets betere gezondheid of wil je, je gewoon topfit voelen? Als ik het mensen vraag willen ze vaak een optimale gezondheid en dat bereik je niet met vleesvervangers. Waarom niet? We analyseerden een random burger voor je! 

We analyseren de Bofkipburger

We hebben een random burger gepakt en hiermee laten we zien waarom deze burgers niet zo gezond zijn. Het werd de Bofkipburger van de Vegetarische Slager (dit had ook net zo goed een ander merk kunnen zijn zoals Vivera e.d.):

Ingrediënten: SOJASTRUCTUUR 64% (water, SOJA-EIWIT, TARWEZETMEEL, TARWE-EIWIT), tuinbonen, zonnebloemolie, palmvet, specerij-extracten (koriander, kruidnagel, ui), verdikkingsmiddel (methylcellulose), natuurlijk aroma, bamboevezel, tapiocazetmeel, citrusvezel, kruiden (foelie, gemberpoeder, knoflookpoeder, witte peper, uienpoeder), zout, kruidenextract (oregano), suiker, stabilisator (verwerkt Eucheumazeewier), ijzer, vitamine B12 (informatie afkomstig van www.ah.nl)

 

De volgende punten hebben we eruit gehaald

Tarwe is niet meer dat gezonde product zoals dat honderd jaar geleden wel was. Sinds 1960 is de voedzame tarwe veranderd in een goedkope snelle variant die minder voedzaam is, maar ook meer gluten bevat, waar veel mensen op reageren. In deze blog lees je hoe dat precies zit.

Zonnebloemolie naast dat olie niet whole food plant-based is én echt gezondheidsnadelen kent, heeft zonnebloemolie ruim 700 keer meer omega 6 in zich dan omega 3. Een zeer onwenselijke verhouding. De wenselijk verhouding van omega 3 en 6 is 1:1 tot 1:3. Een teveel aan omega 6 wordt in allerlei studies in verband gebracht met een hoger ontstekingsactiviteit in je lichaam én laten laaggradige ontstekingen nu net weer ten grondslag liggen aan heel veel ziekten. We schreven eerder een blog over waarom olie ongezond is.

Palmvet is ook niet whole food plant-based, maar ook een verzadigd vetsoort. Het Voedingscentrum raadt af dit te gebruiken vanwege de vele verzadigde vetten. Daarnaast is het milieutechnisch ook niet de beste soort, want door de aanleg van palmolieplantages worden veel bossen gekapt.

Zout per burger zit er bijna 1 gram zout in. Het maximum is 6 gram per dag, als je vaker bewerkt eet ga je hier dus heel makkelijk over. Prof. dr. Karel Leunissen is hoogleraar Nefrologie in het Maastricht UMC+ en geeft aan dat onderzoek aantoont dat zout in de wanden van de bloedvaten gaat zitten, waardoor mensen gevoeliger worden voor een hoge bloeddruk. Hij geeft aan dat in de praktijk hoge bloeddruk zelfs in 30 tot 40% van de gevallen gelinkt is aan zoutgebruik. Zout heb je in beperkte mate nodig, maar bewerkte voeding is niet de beste bron.

Suiker is natuurlijk ook niet gezond, maar uit de verpakkingsinformatie blijkt dat het hier gaat om minder dan <0,5 gram per 100 gram (1 burger weegt 80 gram). 

Oftewel: wil je echt gezond bezig zijn, maak dan je eigen burgers van bonen, peulvruchten of groente! Dit recept kunnen we je echt van harte aanraden!

 

"Zorg goed voor je lichaam, het is de enige
plek waar je zult leven" - Jim Rohn -


Heerlijke populaire recepten zoals mac&cheese, hachee,
Chinese Tomatensoep, No-Meatloaf en meer!


Meer voedingsweetjes

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.