Wil je afvallen? Dit is essentieel om te weten!

Gepubliceerd op 19 maart 2021 om 15:30



Afvallen is iets dat veel mensen willen, maar toch lukt dat niet altijd even goed. Als ervaringsdeskundige en orthomoleculair voedingsdeskundige help ik je graag, daarom schreef ik deze blog om je een belangrijk inzicht mee te geven die er voor gaat zorgen dat je (sneller) gaat afvallen.


 

Wat maakt afvallen moeilijk?

Je kent waarschijnlijk het hormoon insuline wel, een belangrijk hormoon in ons lichaam. Als je gaat eten, dan doet wat met je bloedsuikerspiegel. Ons lichaam is een fantastisch mechanisme wat dat betreft, want op het moment je bloedsuikerspiegel stijgt, gaat er een seintje naar je alvleesklier en die gaat vervolgens het hormoon insuline produceren zodat je bloedsuikerspiegel weer naar beneden gaat. De insuline doet eigenlijk fantastisch werk, want het zorgt ervoor dat de glucose naar jouw cellen worden getransporteerd en daardoor krijg jij energie.

Alleen nu komt de clou, als je net hebt gegeten en je bloedsuikerspiegel is nog hoog, dan ga je geen vet verbanden. Je lichaam slaat vet namelijk op om in momenten van schaarste te kunnen gaan verbruiken. Alleen als jij geen schaarste creëert, ja dan snap je het al, dan ga je ook geen vet verbranden.

Op het moment jij veel keren per dag eet, dan wordt aankomen vele malen gemakkelijker dan afvallen. We schreven al eerder een blog over waarom het je gezondheid niet ten goede komt om vaker dan 3x per dag te eten.

Insulineresistentie

Als je teveel en te vaak insuline in je bloed hebt, dan weten je cellen het eigenlijk ook niet meer en weten ze niet meer hoe ze er op moeten reageren. Dan wordt je insulineresistent, niet echt handig, want ja... je lichaam is immers nog steeds energie nodig, dus er wordt veel meer insuline aangemaakt dan nodig en zolang er insuline in je bloed zit, heeft je lichaam geen noodzaak om vet te gaan verbranden, want je hebt immers genoeg energie, dus waarom zou je lichaam energie moeten vrij maken?

Ga samenwerken met je lichaam

Als dit lang aanhoudt, dan weet je lichaam ook niet meer hoe het nu normaal moet functioneren als je wel minder gaat eten. Want je was die vet immers lange tijd niet nodig, dus waarom nu wel? Daarom moet er wat gaan gebeuren en hieronder heb ik dan ook wat tips voor je opgesteld:

  • Op het moment jij (weer) goed gaat zorgen voor je lichaam, gaat je lichaam dat andersom ook doen. Dus zorg dat je pieken en dalen van bloedsuikerspiegel niet te groot zijn.
  • Eet niet te vaak op een dag en zorg dat je van de avond maaltijd tot de volgende ochtend bij het ontbijt niet meer eet, we schreven hier eerder al een blog over waarom intermittent fasting minder goed is dan je misschien denkt.
  • Zorg voor een goed ontbijt en start met lekker veel fruit en goede complexe koolhydraten zoals havermout, boekweitgrutten e.d. Ze geven langzaam energie af, waardoor je dus minder pieken en dalen krijgt.
  • Zorg dat je zo onbewerkt mogelijk eet, als je jouw lichaam geeft wat het echt nodig heeft en waarvoor het gemaakt is, dan gaat jouw lichaam jou ook geven wat jij nodig hebt! De koekjes uit de supermarkt, de nieuwste Ben&Jerry e.d. is niet iets waarvoor je lichaam is gemaakt (helaas). Voor fruit, noten, zaden, pitten, volkoren granen, pseudogranen, peulvruchten e.d. is het wel gemaakt.

Wil jij gezond leren bakken? Dan zijn er nog een paar plekjes voor de High Tea workshop. Kijk eens op deze pagina, want je voor minder dan een tientje deelnemen én het wordt echt een heel waardevolle workshop!

 

Geschreven door: Trientje Blenkers-Klein, orthomoleculair voedingsdeskundige

Heb je iets gehad aan dit inzicht over afvallen?

We vinden het leuk om van je te horen!

 

Meer voedingsweetjes


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.