Print Friendly, PDF & Email

De R is weer in de maand én het mooie najaarsweer maakt plaats voor meer wisselvallig weer, tijd dus om je immuunsysteem goed te ondersteunen en je weerstand te verhogen. Dat deden we vroeger thuis al en nu is het natuurlijk meer dan ooit een onderwerp, terecht als je het mij vraagt. Je immuunsysteem is een complex netwerk van cellen en organen dat je lichaam verdedigt tegen onder meer virussen en bacteriën. Zonder een goed werkend immuunsysteem zou je continue ziek zijn én zou iedere virus of bacterie een gevaar zijn voor je gezondheid. Het immuunsysteem is dus eigenlijk het leger van je lichaam, ze gaan aanvallen wanneer nodig!

Welke voeding boost je immuunsysteem?

Laten we duidelijk zijn alles wat je eet heeft een invloed op je gezondheid én zeker als je onbewerkt plantaardig eet krijg je al heel veel goede stoffen binnen. Toch zijn er wel wat voedingsmiddelen met extra krachtige eigenschappen en die hebben we hieronder een aantal voor je uitgelicht, want de lijst is echt nog wel groter.

Fruit

Het zal je niet verbazen, maar fruit zit natuurlijk bomvol voedingsstoffen waaronder vitamine C. Vitamine C werkt als een antioxidant en beschermt de cellen van ons immuunsysteem zich te beschermen tegen oxidatieve stress. Fruit bevat nog veel meer gezonde stoffen en ook vezels, allemaal heel belangrijk! Hou het dan ook zeker niet bij 2 stuks fruit per dag, je leest hier waarom veel fruit eten juist gezond is.

Kurkuma

Je kent kurkuma waarschijnlijk, dat gele goedje wat ook in kerrie zit en moeilijk uit je kleding is te verwijderen. Je doet je gezondheid er een groot plezier mee door het wel te eten, het is namelijk een krachtige antioxidant met ontstekingsremmende eigenschappen. Belangrijk voor een goed werkend immuunsysteem. Heb je het recept van deze Golden Milk al gezien? Goed voor je nachtrust en je gezondheid!

Gember

In de Golden Milk zit ook gember en laat dat nu ook direct een goed voedingsmiddel zijn voor je immuunsysteem. Het heeft namelijk krachtige ontstekingsremmende eigenschappen, maar ook antivirale en antibacteriële eigenschappen. Gember kun je op verschillende manieren gebruiken, het is ook heerlijk als een kop gemberthee!

Water

Deze verwacht je niet zo in het rijtje misschien, maar is ontzettend belangrijk! Water zorgt er namelijk voor dat de voedingsstoffen die je tot je neemt ook bij de cellen aankomen en daarnaast heeft het een functie om gifstoffen uit je lichaam te werken. Genoeg water drinken is echt belangrijk. De 2 liter per dag is wel echt een minimum, maar pas op teveel water is natuurlijk ook weer niet goed.

Broccoli

Alle groenten zijn belangrijk, maar broccoli is wel echt een superfood onder de groente! Het bevat namelijk veel voedingsstoffen die een goede invloed hebben op je immuunsysteem zoals vitamine A, C en een van de meest krachtige antioxidanten glutathion. Er komt binnenkort een artikel online waar we deze superfood helemaal gaan uitlichten.

Vlierbessen

Vlierbessen worden al heel lang ingezet bij griep en verkoudheid, er zijn zelfs middeltjes bij de drogist te koop die dit als basis hebben. Deze zijn overigens vaak niet gezond omdat suiker de basis is en toegevoegde suiker is nu net iets wat je immuunsysteem niet versterkt. Het woord antioxidanten ben je al vaker tegengekomen, maar ze zijn in er heel veel verschillende soorten. De 2 belangrijkste in vlierbessen zijn anthocyanen en anthocyanidinen, waarbij anthocyanen zowel antiviraal als antibacterieel werkt.

Ik ben wel benieuwd, heb jij nog andere manieren om je immuunsysteem te boosten? Laat het zeker weten in de reacties hieronder!

 

Wetenschappelijke referenties

B. Aggarwal et al. “Potential Therapeutic Effects of Curcumin, the Anti-inflammatory Agent, Against Neurodegenerative, Cardiovascular, Pulmonary, Metabolic, Autoimmune and Neoplastic Diseases” Int J Biochem Cell Biol (2009)

J.S. Chang et al. “Fresh ginger (Zingiber officinale) has anti-viral activity against human respiratory syncytial virus in human respiratory tract cell lines” Journal of Ethnopharmacology (2013)

A. Sidor et al. ¨Advanced research on the antioxidant and health benefit of elderberry (Sambucus nigra) in food – a review” Journal of Functional Food (2015)

Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Klik hier voor hét boek over whole food plant-based eten!

 

Boost je gezondheid met plantaardig eten

Nee, dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This