Print Friendly, PDF & Email

Wat deed ik hier, mijn hoofd explodeerde bijna van alle gedachten die over elkaar heen buitelden. Het was toch ook heel raar en geforceerd om met een groep mensen te eten en dan niks te zeggen? Of naast elkaar op de bank te zitten en niks te doen en te zeggen. Waarom had ik ooit bedacht dat het leuk was om dit avontuur aan te gaan, een stilteweek. Een week je mond houden, yoga, mediteren, een wandeling, eten en verder niets. Geen boek lezen, geen telefoon, ik had alleen een notitieboekje en een pen.

De eerste 2 dagen wilde ik niets liever dan snel weer naar huis. Naar mijn heerlijke drukke gezin met 4 kids en een gezellige lawaaiige man. Blijkbaar had mijn onderbuikgevoel zich nu toch echt vergist. Alles in mij riep wegwezen, wat ben je aan het doen?

Op dag 3 veranderde er iets, het leek wel alsof de hoeveelheid stemmen in mijn hoofd iets minder werd. Ze riepen ook niet meer zo hard, het lukte me vaker om er van een afstandje naar te kijken. En waarom wilden de stemmen me daar weg hebben, waarom vond ik het zo moeilijk om op een bankje te zitten en naar de weilanden te kijken? Het was nog steeds een oncomfortabel gevoel, maar het werd wel rustiger in mijn hoofd en ik was nieuwsgierig naar wat er nog meer voorbij zou komen. Ik bleef en dat was een van de beste beslissingen in mijn leven. Ik kon toen nog niet vermoeden dat stilte zo’n belangrijk onderdeel van mijn dagelijkse leven werd.

De stilte in ons dagelijkse leven

De meesten van ons zijn nauwelijks bekend met ‘de stilte’. Met stil zijn bedoel ik niet alleen dat je niet praat met anderen of zij tegen jou. Ik bedoel dat je geen andere wereld induikt, de wereld op je telefoon, je laptop, de televisie, een boek of dat je de hele tijd dingen gaat doen. Jezelf in de stilte onderdompelen betekent dat je je eigen wereld induikt, dat je gaat zijn. Dat je door niet te praten, oftewel geen andere afleidingen creëert, alleen met jezelf bent. Dat je de rust neemt om je binnenwereld en de relatie met jezelf te onderzoeken.

Wat gebeurt er als je stil wordt

Als je stil wordt zie je welke gedachten, overtuigingen, gevoelens, verhalen, emoties en lichamelijke sensaties jij ervaart. Vaak ontdek je dat het ontzettend druk is in jouw hoofd met allerlei stemmen en meningen, die je in je dagelijkse leven niet zo opvallen. Vaak weet je wel dat er iets is in jou dat tegen je praat, die commentaar heeft op de dingen die je doet en hoe je dat doet. “Dat ging goed” of “jij bent zo onhandig”. In de stilte, in jouw eigen wereld kun je ongestoord luisteren naar wat jij jezelf vertelt. Kun je voelen wat er te voelen valt binnen in jouw lichaam en je hart. Een wat mij betreft onmisbaar en essentieel onderdeel in het leven, waar we maar zo weinig aandacht aan besteden. Want de relatie met jezelf is ontzettend belangrijk omdat het bepalend is voor hoe jij jouw leven leidt. Een bewuste relatie met jezelf helpt je om met de drukte en stress van het dagelijkse leven om te gaan.

Hoe kun je stilte voor jou laten werken?

Stilte creëert bewustzijn en ik heb geleerd dat ik door de stilte meer flow en energie ervaar. Als ik nu terugkijk zie ik dat ‘de stilte’ er altijd is (geweest). In mijn drukke leven pas ik de stilte als volgt toe.

Stappen die je kunt zetten

De eerste stap is dat ik mezelf bewust ben van het feit dat ik wel of niet de stilte opzoek. Ben ik alleen maar aan het rennen en aan het doen of duik ik in mijn eigen wereld? Ik oefen graag met de stilte als het razend druk is, het geeft juist meer rust en ruimte in mijn hoofd en lijf. Ik zie het als een avontuur, ik ga op reis in mezelf.

Stap 2 is dat ik gedurende de dag oefen met stiltemomenten. Ik gun mezelf korte momenten waarop ik niet hoeft te praten, te reageren, gewoon rustig kan zitten of liggen en niets hoeft te doen. ‘s Ochtends als ik wakker word blijf ik even liggen en start ik de dag met niets doen en zeggen. Ik ervaar en voel wat het stil zijn op dat moment met me doet. Wat het gisteren deed, kan vandaag weer heel anders zijn. Het kan prettig of onprettig zijn, ik hoef niets te bereiken en alleen te ervaren wat ik op dat moment in mezelf waarneem.

In stap 3 ga ik de stiltemomenten gedurende de dag uitbreiden. Tijdens het wachten in de rij bij de kassa of tijdens wandelingen, ik ben stil, focus me op mijn gedachten, fysieke sensaties en gevoelens. Tijdens gesprekken leun ik achterover en ben ik vaker stil. Hoe meer ik deze momenten toepas, hoe beter ik kan luisteren (naar anderen en mezelf) en kan voelen wat ik nodig heb.

Ik spreek vaak over mijn leven voor en na de stilte. Na kennismaking met de stilte, is mijn leven sinds 8 jaar zoveel bewuster, rijker en relaxter geworden.

Wil je meer weten over stilte?

Ben jij nieuwsgierig geworden en wil jij meteen het diepe inspringen, dan heeft Marielle ook stiltedagen. Op haar site staat meer informatie.
Het lijkt haar heel leuk om jou kennis te laten maken met de wijsheid van de stilte. Check ook Marielle haar Instagram.

Volgen
Laatste berichten van Marielle Griep (Toon alles)

Low-budget tips inclusief 4 recepten.
Vraag het helemaal GRATIS aan!
Klik hier!

Nee, dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This