Print Friendly, PDF & Email

Je lever ontgiften, waarom zou je dat willen? Onze lever is een heel belangrijk orgaan in ons lichaam. De lever zit boven in de buik net onder het middenrif. Het heeft een vorm die een beetje lijkt op een taartpunt en het regelt heel erg veel, het is eigenlijk ons ontgiftingscentrum. Het filtert gifstoffen, heeft een hoofdrol in ons galsysteem en ook op ons hormonale stelstel. De spijsvertering en onze energie hangt er mee samen. Het is een orgaan om heel goed voor te zorgen, want een lever die uit balans is zorgt ook voor een gezondheid die uit balans is.

Wat doet onze lever?

Laten we beginnen met het begin, wat doet onze lever voor ons? Heel erg veel!

  • Het zorgt dat ijzer en vitamine B12 wordt opgeslagen
  • Het produceert belangrijke eiwitten
  • Het slaat vetten op en verteert deze
  • Het speelt een belangrijke rol bij de productie van geslachtshormonen (oestrogenen, progesteron en testosteron)
  • Het produceert gal, wat voor een betere opname van vetten in de darm zorgt

Over de lever kunnen we een heel boek schrijven, want het heeft heel veel functies. In dit artikel houden we het praktisch én geven we je voedingsadvies zodat je jouw lever direct kunt ondersteunen.

Glutathion, krachtige antioxidant voor de lever

Glutathion is de belangrijkste lichaamseigenstof om gifstoffen onschadelijk te maken. Door onze alledaagse leefstijl met veel stress, vervuiling, straling, medicijnen, maar ook slechte voeding komt deze stof best onder druk te staan. De behoefte aan deze stof wordt ook groter naar mate de leefstijl minder wordt. De functie van glutathion is namelijk voor een groot deel het onschadelijk maken van schadelijke stoffen en zware metalen en gaat daarvoor dwars door alle alle cellen heen.

Glutathion word dus door je lichaam zelf aangemaakt uit de aminozuren glutamine, glycine en cysteïne. Zaken als stress, (chronisch) slaaptekort, alcohol, ziekte, medicijn gebruik, niet-biologische voeding, vervuiling en ook veroudering kunnen ervoor zorgen dat je behoefte aan deze stof verhoogt is. Naast dat het een krachtige antioxidant is, is het ook belangrijk voor een goed ontgiftingsproces.

Het bindt zich tevens aan vetoplosbare toxines zoals zware metalen en pesticiden, deze worden wateroplosbaar gemaakt waardoor je ze via de urine kunt uitscheiden.

Welke voedingsmiddelen bevatten glutathion?

Je kunt via voeding je glutathiongehalte verhogen. Deze voedingsmiddelen kunnen je daarbij helpen:

  • Zwavelrijke voeding zoals kolen, uien, knoflook e.d.
  • Spinazie, asperges en avocado’s
  • Vitamine C rijke voeding is belangrijk, dit zit onder meer in rode paprika, kiwi’s, spruitjes, boerenkool en sinaasappel
  • Selenium is een essentieel onderdeel van glutathion en zit onder meer in paranoten, zonnebloempitten en chiazaad
  • Voldoende eiwitten zijn belangrijk omdat zoals we hierboven schreven glutathion uit 3 antioxidanten bestaat

Welke voedingsmiddelen helpen de lever ontgiften?

Naast glutathion zijn er meer dingen die je kunt doen om goed voor je lever te zorgen en te zorgen dat je lever gaat ontgiften én bedenk hierbij écht wat er niet inkomt, hoeft er niet ook niet uit! Dus eet zo onbewerkt mogelijk, dat is echt een belangrijk advies. Whole food plant-based gaat over onbewerkt eten, dus mocht je hier nog niet in verdiept hebben, doe dat zeker. Via deze link lees je er meer over.

  • Zorg voor voldoende B-vitaminen
  • Zorg voor hele vetten, dus geen olie e.d.
  • Eet dagelijks bittere voedingsmiddelen, zoals witlof, spruitjes en rucola. Dit zorgt onder meer voor een goede galwerking
  • Zorg voor voldoende omega-3 vetzuren
  • Licht zure producten zoals citroensap in lauwwarm water
  • Pas op met sulffiet, dit zit onder meer in gedroogd fruit om de kleur te behouden
  • Vermijd toegevoegde suiker en zeker glucosestroop en toegevoegde fructose (dus geen fruit vermijden!!)

Wetenschappelijke referenties

H.J. Forman et al. “Glutathione: Overview of its protective roles, measurement, and biosynthesis” (2008)

G. Wu et al. “Glutathione metabolism and its implications for health” The Journal of Nutrition (2004)

P. Maher “The effects of stress and aging on glutathione metabolism” Elsevier (2005)

D.P. Jones “Glutathione in foods listed in the National Cancer Institute’s Health Habits and History Food Frequency Questionnaire” Nutr Cancer (1992)

28 gezonde plantaardige dagmenu’s inclusief recepten en voedingswaarde. Bestel NU voor slechts €12,50 (t/m 19 mei)

         Maaltijdplan

Nee, dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This