Print Friendly, PDF & Email

Herken je dat? Dat je hebt gegeten en eigenlijk direct alweer trek hebt in eten? Laat ik je dan even meenemen in het verhaal over leptine, een belangrijk hormoon, vooral voor vrouwen.

Ik ga je in deze blog meenemen in wat leptine is, hoe je het herkent én wat je er aan kunt doen.

Wat is leptine?

Leptine is kort door de bocht jouw verzadigingshormoon. Makkelijk uitgelegd is leptine het hormoon dat in de vetcellen wordt aangemaakt en naar je hersenen een signaal stuurt dat ze genoeg energie hebben ontvangen en dat je dus kunt stoppen met eten, oftewel: je hebt een vol gevoel.

Dit is als het allemaal optimaal werkt, want dit is waarvoor het hormoon bedoeld is. Maar wat als het niet goed werkt? Dan krijg je dus problemen, want je hebt een continue hongergevoel.

Wat als het niet meer goed werkt?

In eerste instantie zul je misschien denken, aangemaakt in de vetcellen en die heb ik genoeg, dus heb ik meer leptine, dus minder honger. Zo werkt het dan helaas weer niet helemaal. Hormonen zijn stofjes die boodschappen bevatten, in dit geval heeft leptine de booschap ‘ik ben verzadigd’ bij zich en je hersenen geven jou een seintje, stop maar met eten. Alleen als je veel leptine hebt, gaat deze boodschap ook vaak uitgezonden worden en wat gebeurd er dan, ja….. juist je cellen worden er doof voor en de boodschap komt niet meer goed door, waardoor jij met een continue hongergevoel zit.

Dit gebeurd dus vooral als je overgewicht hebt, want dan heb je een teveel aan vetcellen. Langzaam maar zeker wordt je ongevoelig voor de boodschap die leptine je eigenlijk te vertellen heeft.

Overgewicht

Hoewel leptineresistentie vaak samen gaat met overgewicht, heeft niet iedereen die overgewicht heeft leptineresistentie. Snap je het nog? Alleen als je leptineresistent bent en overgewicht hebt, kom je wel in een soort vicieuze cirkel, want je hebt overgewicht, je lichaam maakt meer leptine aan, jouw cellen worden ongevoelig en jij zit met een hongergevoel waardoor je meer gaat eten en uiteindelijk is de cirkel rond en heb je nog meer overgewicht. Daarnaast maakt het afvallen en op gewicht blijven moeilijker.

Slanke vrouwen kunnen overigens wel last hebben van leptineresistentie, omdat je vet niet altijd kunt zien. Als je veel vet tussen je organen hebt, ook wel visceraal vet, hoef je dat niet perse te zien. Je hebt dan minder spiermassa en meer vetmassa.

Hoe kun je leptineresistentie herkennen?

Je kunt eigenlijk altijd wel eten ook al zit je vol
Na het eten heb je nog steeds een hongergevoel
Snaaibuien, vooral na het avond eten nog
Overgewicht (=BMI van boven de 25)
Problemen hebben met afvallen
Buikvet
Veel zin in suikers en koolhydraten
Wanneer je minimaal 3 dingen herkend, kan er zeker sprake zijn van leptineresistentie.

Wat kun je er aan doen?

Leefstijl is een belangrijke factor in het oplossen van leptineresistentie, hieronder heb ik een aantal tips voor je uitgeschreven:

  • Eet niet te vaak, 3 keer per dag is om veel redenen ideaal: ik schreef hier eerder een blog over
  • Eet onbewerkt, veel groente en fruit
  • Drink voor de maaltijd een glas water
  • Beweging is belangrijk, nuchter bewegen is ook ideaal. Dus eerst een wandeling maken en dan ontbijten
  • Krachtsport is ook een middel in de strijd tegen leptineresistentie
  • Voldoende slaap
  • Te weinig slaap verstoort de hormoonbalans en dat zorgt dat je dus meer honger hebt.
  • Stressreductie

Uiteindelijk is voor een goede gezondheid een juiste hormoonbalans noodzakelijk en stress is een hele grote hormoonverstoorder. Dus zeg vaker nee en volg je hart in alles wat je doet!

Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Klik hier voor hét boek over whole food plant-based eten!

 

Boost je gezondheid met plantaardig eten

Nee, dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This