Print Friendly, PDF & Email

Vorige week vroegen we in onze Facebookgroep Healthy Vegan wat mensen het lastigst vonden als het aankomt op plantaardig eten. 2 dingen werden opvallend vaak genoemd: 1. buiten de deur eten (daarom maakten we deze lijst) en 2. kaas

Zelf had ik er geen enkele moeite mee, maar Peter vond dit ook het meest lastige en soms nog zegt hij het te missen. Interessant dus om te onderzoeken waarom juist kaas zo moeilijk blijkt te zijn.

Neurotransmitters

Voordat ik ga vertellen hoe het nu precies zit (spoiler: het heeft te maken met je beloningssysteem in de hersenen), vertel ik eerst even hoe het werkt in je hersenen. We hebben een soort beloningssysteem in onze hersenen én dat wordt gevormd door neurotransmitters, misschien denk je nu, neuroo what? Maar als ik dopmanine, serotonine of endorfine noem, gaat er wellicht iets dagen. Het zijn overdrachtsstofjes, ze zorgen ervoor dat het lichaam communiceert.

Als we bijvoorbeeld hebben gesport dan hebben we na afloop vaak een fijn gevoel. Zo werkt het dus met alles wat we doen. Chocolade heeft ook een bijzondere werking, het bevat het stofje phenylalanine, wat ons gelukshormoon dopamine aanspreekt. We worden dus écht even gelukkiger.

Het werkt alleen niet alleen maar in je voordeel helaas, ook slechte dingen als drugs, alcohol, cafeïne e.d. maken stofjes aan in ons beloningssysteem. Het is uiteindelijk vooral de dopamine die ons een sterke hunkering naar meer opwekt.

Caseïne

Terug naar kaas, want onderzoek van de universiteit van Michigan wijst uit dat het dus een stofje bevat die dezelfde delen van je hersenen triggeren zoals nicotine, cafeïne en zelfs cocaïne. Nu begrijp je waarschijnlijk ineens beter waarom het dus zo lastig is om van kaas af te blijven.

Welk stofje dat is? Caseïne en misschien denk je nu, hé daar had je het laatst ook al over in de voedingsweetjes waarom we niet gemaakt zijn om melk(producten) te consumeren, maar het punt is… in kaas zitten veel hogere hoeveelheden caseïne dan in melk. Caseïne wordt ook wel kaasstof genoemd, omdat dit de stof is die de wrongel zijn dikte geeft.

Vet en zout

Caseïne is alleen niet enige probleem, kaas is ook vet en zout, dat zijn ook zaken waar ons lichaam makkelijk aan went. Onderzoek heeft dat ook aangetoond dat zout ook weer te maken heeft met die belonende neurotransmitters, in het onderzoek kregen de muizen naloxonazine toegediend wat deze belonende neurotransmitters blokkeerde én wat bleek, ze toonden ineens het minste interesse in de aangeboden zoute water.

In de natuur kennen we geen combinaties van vet en zout, het is óf vet óf zout óf zoet, niet én én. De fabrikanten werken hier mooi op in, omdat juist die combinaties ons afhankelijk maken.

Hoe kom je er van af?

Er is geen één wondermiddel om te zeggen, ik stop ermee, je moet het vooral willen, maar natuurlijk zijn er wel wat tips:

Zorg dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, want je kunt cravings krijgen doordat je bepaalde voedingsstof niet genoeg binnenkrijgt én ik kan je verklappen, bewerkte voeding levert je die voedingsstoffen niet. Je krijgt genoeg voedingsstoffen binnen door goed gevarieerd te eten!

Drink genoeg, want je lichaam kan je best voor de gek houden, je denkt dat je honger hebt, maar eigenlijk heb je dorst én vergeet daarbij niet, juist door de zout in kaas wordt je behoefte aan vocht alleen maar groter.

Kijk naar de behoefte die je mist, want waarom is die kaas zo belangrijk? Vult het een gevoel van leegte op of misschien wel verveling of….. wat het ook is…. kijk ernaar en geef het de aandacht die het nodig heeft (en nee, niet met het eten van kaas ;-))

Bedenk dat het niet alleen je eigen gezondheid niet ten goede komt, er gaat ook heel veel dierenleed schuil achter het maken van kaas, dus ook dat is een goede reden om plantaardige alternatieven te kiezen én die zijn er inmiddels meer dan genoeg zoals bijvoorbeeld Mr & Mrs Watson en Charly all is fair (beide ook kaasjes zonder olie)

Zoek je een lekkere kaassaus? Dan is ons e-kookboek VeganizeFood of e-book “gezonde en feestelijke hapjes” iets voor je! Daar staat namelijk de allerlekkerste kaassaus in zonder zout, suiker en andere onnatuurlijke toevoegingen!

Wetenschappelijke bronnen:

Schult E.M. et al. “Which foods may be addictive? The roles of processing, fat content, and glycemic load” National Libary of Medicine (2015)

Smith C.M. et al. “Endogenous central amygdala mu-opioid receptor signaling promotes sodium appetite in mice” National Academy of Sciences (2016)

Sclafani, A et al. “Dietary obesity in adult rats: Similarities to hypothalamic and human obesity syndromes” Elsevier Sience Direct (1976)

Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Klik hier voor hét boek over whole food plant-based eten!

 

Boost je gezondheid met plantaardig eten

Nee, dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This