Print Friendly, PDF & Email

GABA is één van de meest belangrijke neurotransmitters, met een remmende werking op ons zenuwstelsel.  Misschien zegt de naam je helemaal niets, kan ik me op zich goed voorstellen. Het is dus een neurotransmitter. Neurotransmitters zijn belangrijke signaalstofjes in ons lichaam, ze verzorgen de uitwisseling tussen de hersencellen en zorgen voor de verbinding tussen al deze cellen. Neurotransmitters zorgen voor de juiste informatie, het zorgt voor jouw denken, voelen, handelen en reactie. Belangrijke stofjes dus, waar je zelf veel invloed op kunt uitoefenen. GABA heeft vooral een kalmerende, stabiliserende en angstremmende werking. Het is een afkorting voor gamma-aminoboterzuur.

Welke werking heeft GABA?

Het zorgt onder andere voor:

  • kalmte en stabiliteit
  • tot rust kunnen komen
  • beter met stress kunnen omgaan
  • het goed kunnen verwerken van prikkels
  • in control zijn

Medicijnen als benzodiazepinen, waar o.a. oxazepam onder valt, werken op GABA.

Belemmerende factoren

GABA is eigenlijk één van de meest belangrijke neurotransmitters die we hebben, het heeft een remmende werking op ons zenuwstelsel én in principe iets wat we zelf aanmaken, maar er zijn factoren die de aanmaak tegen gaan.

  • Ongezonde voeding
  • Stress
  • Drugs en alcohol
  • Medicijnen
  • Ouder worden

zijn factoren die maken dat GABA minder wordt aangemaakt.

Plantaardige voedingsbronnen van GABA

GABA kun je uit plantaardige voeding halen, het zit onder meer in:

  • bladgroenten
  • soja- en tuinbonen
  • bananen
  • noten en zaden
  • tomaten

Er zijn ook studies die laten zien dat gefermenteerde voeding als miso en tempeh de directe productie kunnen stimuleren.

Andere manieren om GABA te stimuleren

  • Meditatie
  • Yoga en massage
  • Dankbaarheid

Meer weten?

Wil je meer weten over neurotransmitters, hoe je ze kunt beïnvloeden met voeding en hoe je voeding en leefstijl kunt inzetten voor een optimale gezondheid? Kijk dan eens naar onze Healthy Vegan Academy, voor slechts een kleine investering krijg je een schat aan informatie inclusief lessen, workshops, recepten en meer. Klik hier voor alle informatie.

Wetenschappelijke referenties

E.M. Selhub et al. “Fermented foods, microbiota, and mental health: ancient practice meets nutritional psychiatry”
Journal of Psysiological Anthropology (2014)

C.C. Streeter et al. “Yoga Asana sessions increase brain GABA levels: a pilot study” J Altern Complement Med (2007)

 

 

Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Pin It on Pinterest

Share This