Print Friendly, PDF & Email

Welke gezondheidsvoordelen hebben bramen? Dat vertellen we je in dit artikel, maar we hebben ook leuke weetjes voor je uitgezocht.

De eerste bramen die er zijn, zijn vaak friszuur, maar daarna zijn ze zoet en sappig. Leuk om te weten is hoe groter de braam, hoe lekkerder de smaak. Tegenwoordig kun je bramen het hele jaar door verkrijgen, maar wil je echt duurzaam bezig zijn dan is het beste moment om bramen te oogsten van eind augustus tot begin oktober. Bramen zijn op veel plekken in het wild te vinden. Mocht je ze wild gaan plukken, zorg er dan wel voor dat je ze goed afspoelt én bewaar je bramen koel.

Plantenstofjes in Bramen

Bramen zitten vol actieve plantenstofjes, ook wel antioxidanten genoemd, zoals ellagitannines, anthocyanen en pectine. Het zijn allemaal hele gezonde stoffen met krachtige eigenschappen. Pectine is onderdeel van de celwanden van de braam. Het is ook een voedingsvezel én onderzoek geeft cholesterolverlagende eigenschappen weer.

Welke vitamines en mineralen zitten er in bramen?

Bramen zitten vol voedingsstoffen, het zijn echt gezondheidsbommetjes. Hieronder vertellen we je in welke hoeveelheden vitamines en mineralen in bramen zitten.

Bramen zitten vol vitamines en mineralen. Per 100 gram bevatten bramen de volgende hoeveelheden vitamines:

  • 12 mg vitamine C
  • 2,4 mg vitamine E
  • 19,8 mg vitamine K
  • 130 ug betacaroteen
  • 650 ug luteine
  • Daarnaast in kleine hoeveelheden de B-vitaminen, B1, B2, B6 en foliumzuur

De vitamine C in bramen is zeker een lekkere hoeveelheid, om je even een vergelijking te geven in een appel zit 5 mg vitamine C en in een peer 3 mg.
Vitamine C werkt als een antioxidant en is belangrijk voor onder andere de opname van ijzer en het versterken van je weerstand.

Per 100 gram bevatten bramen de volgende hoeveelheden mineralen:

Bramen weetjes

  • Van de blaadjes van de braam kan thee worden gemaakt, zo kun je de hele vrucht benutten
  • Je koopt bramen het best biologisch, omdat ze vaak worden bespoten én dit ook echt in zich opnemen. Wassen helpt dan niet.
  • Het Nederlands bramenseizoen loopt van juli t/m september
  • Bramen zijn kwetsbaar, je bewaard ze daarom het beste 1 tot 3 dagen in de koelkast
  • Bramen passen goed bij zoet en hartige smaken

(Wetenschappelijke) Referenties

  1. Brouns, F et al. “Cholesterol-lowering properties of different pectin types in mildly hyper-cholesterolemic men and women.” European Journal of Clinical Nutrition (2012)
  2. Nederlands Voedingsstoffen Bestand (NEVO-online versie 2019/6.0)
Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Klik hier voor hét boek over whole food plant-based eten!

 

Boost je gezondheid met plantaardig eten

Nee, dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This