Print Friendly, PDF & Email

Wij krijgen regelmatig vragen waarom we geen ahornsiroop gebruiken, want dat is toch best gezond? Het klopt dat ahornsiroop een populair zoetmiddel is, vaak gebruikt als gezonder alternatief voor suiker. Op internet gaan er de meest gezondste verhalen rond, maar klopt dat wel? We vertellen het je in deze blog,

Wat is ahornsiroop?

Laten we beginnen met wat ahornsiroop is. Het wordt gemaakt van het sap van de esdoorn, dit is eigenlijk dikke zoete sap en komt uit de esdoorn. Dit wordt  vervolgens gekookt totdat het grootste deel van het water is verdampt en dan heb je de dikke suikerachtige siroop wat nog wordt gezuiverd zodat je een gladde siroop hebt zoals je in de winkel ziet. Dit geeft al direct deels antwoord op de vraag waarom wij het niet gebruiken, want wij gaan uit van whole food plant-based. Dit is geen whole food meer, maar dat is niet de enige reden overigens maar dat vertellen we hieronder.

Ahornsiroop is heel populair in Noord-Amerika en 80% van de wereldvoorraad komt uit Canada.

Vind je het leuk om te zien hoe het gemaakt wordt? In dit YouTube filmpje wordt het heel mooi uitgelegd!

Is het gezond?

Er worden veel gezondheidsvoordelen aan toegeschreven. Dat komt met name doordat het nog vitaminen en mineralen bevat, vooral zink en mangaan zijn sterk vertegenwoordigd. Alleen bestaat het voor 2/3e uit sucrose, ook wel bekend als tafelsuiker. Per 100 gram bevat het dus 67,2 gram suiker. Dat is een flinke hoeveelheid én ja het is heel mooi om dan te zeggen dat het gezond is omdat het niet 100% suiker is, maar zo werkt het toch niet helemaal.

Want er zitten inderdaad wat vitaminen en mineralen in en wat antioxidanten in, maar ten op zichte van de hoeveelheid suiker enorm verwaarloosbaar. Onderzoek toonde ook aan dat als je alle geraffineerde suikers op een dag zou vervangen door alternatieve suikervervangers zoals ahornsiroop, dat je de totale antioxidanten inname verhoogt vergelijkbaar met één portie noten of bessen. Wij kunnen je zeer aanraden om het via noten of bessen tot je te nemen, aangezien die in alles heel veel gezondheid bevat. Dit in tegenstelling tot ahornsiroop omdat ook deze vorm van suiker écht ongezond voor je lichaam is, het kan heel veel schade veroorzaken in de vorm van overgewicht, maar ook diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Ahornsiroop, ook wel Maple Syrup genoemd, heeft een Glycemische Index van 54, dit gaat om de Canadese soort, die het meest voorkomt. De Glycemische Index geeft aan hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in je bloed worden opgenomen. Het betekent niet altijd hoe lager, hoe beter, aardappelen zitten bijvoorbeeld ook hoog in deze index, maar is in beperkte mate wel gezond zoals we eerder al schreven.

Ahornsiroop laat je bloedsuikerspiegel minder hard stijgen dan gewone suiker, maar desondanks kun je het niet gezond noemen. Een koekje waar je fructose aan toevoegt omdat het zo gezond is in fruit, is het toch ook niet ineens gezond? In die context moet je het een beetje zien.

Conclusie

Ahornsiroop bevat iets meer voedingsstoffen dan gewone suiker, maar 2/3e bestaat nog steeds uit pure suiker. Het is dus wellicht iets gezonder, maar dat wil niet zeggen dat het gezond is. Je vitaminen, mineralen en antioxidanten haal je het beste uit groenten, fruit, volkoren granen, peulvruchten en gezonde vetten. We hebben inmiddels genoeg bakrecepten waar we laten zien hoe je met gezonde ingredienten heerlijke cakes, koekjes, taarten e.d. maakt die ook zoet kunnen smaken. Dat helpt je gezondheid én zo kun je echt verantwoord genieten van een plakje cake of taart.

(Wetenschappelijk) referenties

Philips K.M. “Total antioxidant content of alternatives to refined sugar” Journal of American Dietic Association (2009)

Ludwig D.S. “Relation between consumption of sugar-sweetened drinks and childhood obesity: a prospective, observational analysis” Lancet (2001)

Havard Health “Eating too much added sugar increases the risk of dying with heart disease” (2014)

Nederlands Voedingsstoffenbestand (NEVO)

Glycemic Index Research & GI News (The University of Sydney)

Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Klik hier voor hét boek over whole food plant-based eten!

 

Boost je gezondheid met plantaardig eten

Nee, dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This