Print Friendly, PDF & Email

Je leefstijl veranderen blijkt nog niet zo makkelijk, we merken het vaak, mensen beginnen vol goede moed met plantaardig eten of met afvallen, gooien het roer compleet om én stranden dan op een gegeven moment en zijn ‘weer terug bij af’. Zo zonde, want al je moeite was voor niets en je bent dan zo teleurgesteld dat een volgende ‘poging’ eigenlijk al gedoemd is om te mislukken. Zelf herken ik dat ook, want ik was een mega jojo-er. Ik nam me iedere keer voor om nu ‘echt’ te gaan beginnen en het vol te houden, om 2 weken later (als ik dat al haalde) weer af te haken.

Hoe kun je dat voorkomen? Hoe zorg je dat jouw voornemen om gezonder te leven of kilo’s te verliezen wel gaat slagen? Ik heb een aantal tips voor je uitgeschreven.

Luister naar je lichaam, heb je trek in eten of is er iets anders dat je aandacht nodig heeft?

1. Begin bij je gedachten en wees vriendelijk voor jezelf

Ik vind mindset zo’n vreselijk modern woord en het wordt vaak verkeerd gebruikt, want je moet alles maar positief in zien én dan komt het wel goed zeggen veel coaches. Zo werkt het alleen niet, maar je kunt wel je gedachten aanpakken en wat mij betreft begint het daar ook echt. We zijn zo enorm kritisch op ons zelf, terwijl we juist naar ons zelf veel vriendelijker mogen zijn. Helpende gedachten gaan je namelijk veel verder brengen én nee je hoeft niet als miss positivo rond te lopen, maar je mag jezelf wel waarderen om wie je bent en jezelf complimenteren met de stappen die je wel maakt. Stress kan afvallen ook ernstig in de weg zitten, zoals ik eerder beschreef in dit artikel.

Soms lukt het even niet, maar door juist dan niet jezelf te straffen en gedachten te hebben als “zie je wel, ik kan dit ook niet” blijf je veel makkelijker op je pad. Vriendelijk zijn voor jezelf is natuurlijk niet hetzelfde als jezelf alles maar gunnen, want ook dat is uiteindelijk niet vriendelijk zijn voor jezelf. Overgewicht is niet gezond én voor je lichaam en geest is beweging en goede voeding nodig om gezond te blijven, als je met die gedachte vriendelijk voor jezelf bent is je kans van slagen vele malen groter.

2. Ontwikkel positieve gewoontes

Als we onszelf eenmaal hebben voorgenomen om het anders te gaan doen, dan moet het bij velen ook radicaal anders. Bijvoorbeeld 25 kilo willen afvallen, 100% plantaardig willen eten of 4x per week sporten.
Alleen wat als je iedere dag bezig met positieve gewoontes te ontwikkelen? Dat is voor jezelf veel minder groot én gaat echt verandering brengen.
Hier wat voorbeelden:

  • Elke dag minimaal 15 minuten tijd voor jezelf nemen
  • In plaats van een koekje, een stuk fruit als tussendoortje
  • Iedere dag steeds meer plantaardig eten
  • Na het douchen, koud afdouchen
  • Luisteren naar je lichaam, heb ik trek in eten of is er iets anders dat aandacht nodig heeft?
  • Iedere dag de helft van je bord uit groenten laten bestaan
  • Iedere ochtend 30 minuten eerder opstaan
  • Na de avondmaaltijd niet meer eten tot de volgende ochtend

Het zijn wat voorbeelden en de lijst is eindeloos. Maar maak het klein, want 25 kilo afvallen is heel groot en dat kan je soms juist veel te veel worden en juist daardoor dat je gaat afhaken. Als je nu nog regelmatig kaas, vlees en eieren eet en je gaat dan ineens naar 100% plantaardig, dan is de kans van slagen een stuk kleiner op de lange termijn, dan dat je iedere keer een stap verder zet.
De kracht van kleine stappen is echt heel groot én uiteindelijk vele malen helpender dan grote stappen, want de kans van afhaken is vele malen groter.

3. Leer je valkuilen kennen

Ieder mens heeft zijn valkuilen, wat zijn de jouwe? Breng ze in kaart om er vervolgens een oplossing voor te bedenken.
Stel dat je in de avond eet uit verveling, dan kun je activiteiten bedenken om die verveling te laten verdwijnen. Je kunt gaan sporten, wandelen, je kunt gaan tekenen, je kunt gaan schrijven, je kunt een boek lezen, noem maar op. Stel dat je sporten niet volhoud omdat je het alleen doet, kijk of je een sportmaatje kunt vinden of kijk naar een ander soort sport in teamverband. Oftewel: breng jouw valkuilen in kaart en ga oplossingen bedenken die je gaan helpen om jouw doelen nu wel te bereiken.

Wil jij afvallen en wil je daar hulp bij? Kijk dan eens naar het online programma “plantaardig afvallen”, nog t/m 6 april met 40% korting!

 

Laatste berichten van Trientje Blenkers-Klein (Toon alles)

Low-budget tips inclusief 4 recepten.
Vraag het helemaal GRATIS aan!
Klik hier!

Nee, dank je wel!

Pin It on Pinterest

Share This