Hoe zit het nu eigenlijk met die koolhydraten?

Gepubliceerd op 10 januari 2020 08:00

Als je plantaardig eet, is koolhydraten een voedingsgroep die je wel kunt eten. Toch zijn koolhydraten misschien wel het meest besproken onderwerp op het gebied van voeding. Sommige mensen eten koolhydraatarm, terwijl andere mensen juist veel koolhydraten eten. Zo heeft Miro Kloosterman meermaals aangegeven in interviews veganistisch te eten, maar veel koolhydraten. Als we hem als voorbeeld nemen lijken koolhydraten helemaal niet zo slecht ;-)

Wat is goed en wat is fout? Dat gaan we onderzoeken in deze blog door te beginnen met wat koolhydraten nu eigenlijk zijn.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten is eigenlijk een verzamelnaam voor de suikers, zetmeel en vezels in onze voeding. De suikers en zetmeel vormen een belangrijke bron voor onze energie. Het eerste goede nieuws is daarom ook, we hebben ze nodig!

Alleen is dat iets tekort door de bocht, we hebben ze wel nodig, alleen er zijn verschillende soorten koolhydraten en we zijn ze niet allemaal nodig. Het technische gedeelte over koolhydraten laat ik achterwege, als je geïnteresseerd bent in de moleculen e.d. adviseer ik je Google raad te plegen. We willen de blogs praktisch en to the point houden.

2 soorten koolhydraten

Koolhydraten zijn onder te verdelen in enkelvoudige koolhydraten en meervoudige koolhydraten. Het verschil zit hem in het feit hoe makkelijk het af te breken is in je lichaam.

Enkelvoudig wil zeggen dat het snel wordt afgebroken in je lichaam. Ze zorgen voor een snelle piek in je bloedsuikerspiegel om vervolgens ook weer snel voor een dal te zorgen. Oftewel je bloedsuikerspiegel gaat schommelen. Enkelvoudige koolhydraten leveren over het algemeen ook weinig voedingsstoffen, mede omdat ze met name zitten in onder meer snoep en gebak. Nu had je waarschijnlijk al niet de gedachte dat ik zou zeggen dat je meer moest gaan snoepen of gebak eten, maar die bloedsuikerspiegel is wel een belangrijke en kom ik later dan ook nog op terug.

Meervoudig wil dan ook zeggen dat het lichaam er langer over doet om het af te breken en daarom minder schommelingen krijgt in de bloedsuikerspiegel. Voorbeelden van meervoudige koolhydraten zijn bijv. havermout, noten en graanproducten.

Groenten en fruit zijn ook koolhydraten, maar bevatten dit natuurlijk in mindere mate dan geraffineerde voedingsmiddelen als cornflakes. Broccoli bestaat bijvoorbeeld uit 2% koolhydraten en cornflakes uit 83%. Dat is een verschil en het is dan ook logisch dat het een ander effect heeft op je lichaam.

Bloedsuikerspiegel

Het effect wordt ook wel weergegeven in de Glycemische Index. Deze index geeft weer welke invloed de voeding heeft op je bloedsuikerspiegel. Dit kwam je al eerder tegen, maar je bloedsuikerspiegel werkt het best als je deze stabiel weet te houden. Waarom? Omdat pieken en dalen, ook pieken en dalen geven in je energieniveau en je steeds meer suiker nodig bent om de pieken te blijven houden. Dit is niet wenselijk, niet voor je energie, maar ook niet voor je gezondheid op de lange termijn. Dit is ook hoe je diabetes type 2 kunt ontwikkelen of insulineresistentie. Beide niet wenselijk.


Welke koolhydraten zijn dan het beste?

Natuurlijke koolhydraten die gecreëerd zijn door de natuur.
Je kunt die ook weer onderverdelen:

Trage koolhydraten, deze bevatten waardevolle voedingsstoffen en hier gaat het om de meeste groente en fruit soorten.
Middeltrage koolhydraten, hier gaat het om koolhydraten die gezondheidsvoordelen hebben, zoals quinoa, kikkererwten en bonen. Ook heb je snelle koolhydraten die wel voedingsstoffen bevatten, zoals havermout, bananen, druiven, meeste volle granen, zilvervliesrijst en gedroogd fruit. 


Hoe trager, hoe beter, dat is een feit, maar snel wil niet betekenen slecht. Een banaan is snel, net als wit brood bijvoorbeeld, maar wit brood levert geen voedingsstoffen, terwijl de banaan dit wel doet. Naast koolhydraten krijg je een dosis kalium, magnesium, vitamine C en meer binnen. Die zijn enorm belangrijk en daarom eet gerust een banaan! Bovenstaande koolhydraten zijn belangrijk om binnen te krijgen, omdat ze veel essentiële voedingsstoffen leveren!

Ook heb je geraffineerde koolhydraten gecreëerd door de mens. Hier gaat het om wit brood, witte rijst, bewerkte aardappelen, suiker, ontbijtkoek e.d. Deze zijn niet gezond omdat ze ontdaan zijn van alle voedingsstoffen en door de fabriek gemaakt zijn tot een eetbaar product.  

Conclusie

Koolhydraten heb je nodig, alleen 90% van je voedingspatroon kan het beste bestaan uit de trage, middeltrage en snelle koolhydraten die stuk voor stuk belangrijke voedingsstoffen bevatten. Geraffineerde koolhydraten zijn beter om als comfort food te zien en dus bij uitzondering te eten. 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.