Hoe krijg je voldoende calcium binnen zonder zuivel? Check de 5 plantaardige bronnen!

Gepubliceerd op 2 januari 2020 19:24

Calcium en zuivel, dat is vaak aan elkaar gelinkt. Kinderen drinken melk om aan hun calcium te komen en calcium is belangrijk. Dat het een belangrijk mineraal is klopt ook zeker. Het is belangrijk voor je botten, voor je gebit, maar het is ook nodig om je spieren goed te laten functioneren en is het betrokken bij onder meer je hormoonhuishouding. Oftewel: calcium is ontzettend belangrijk, maar uit welke bronnen haal je het?

Daar vertel ik je graag meer over in deze blog. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen ligt op 1000 mg, dat is makkelijk uit plantaardige voedingsbronnen te halen mits je volwaardig eet, maar volwaardig en gevarieerd eten is altijd belangrijk voor je gezondheid.

Opname calcium

Calcium is magnesium en vitamine D nodig voor een goede opname en werking. 

Plantaardige bronnen van calcium

1. Groenten
Boerenkool, spinazie, paardenbloem, rucola, broccoli, Chinese kool, zuurkool, spruitjes, uien zijn allemaal bronnen van calcium. Zoals je leest best wel wat typische wintergroenten, dus zet lekker die boerenkool, zuurkool en spruitjes op het menu! Lekker, goedkoop en een rijke bron van calcium! Rucola kun je lekker met een plak vegan kaas op je boterham leggen of juist als slasoort door je salade!

2.  Fruit

Sinaasappel, mandarijn, kiwi, abrikoos, pruimen, zijn allemaal goede bronnen van calcium en in het huidige seizoen zijn natuurlijk mandarijnen goed verkrijgbaar, dus leef je uit (maar wissel af )
3. Kruiden

Basilicum, peterselie, salie, oregano, tijm en rozemarijn, allemaal bronnen van calcium en makkelijk te gebruiken in gerechten of een salade. Salie kun je ook gebruiken om lekkere kop thee mee te zetten en van basilicum kun je een lekkere vegan pesto draaien.

4. Noten en zaden

Sesamzaad, chiazaad, lijnzaad, amandelen en hazelnoten zijn hele goede bronnen voor calcium.  Start de dag eens met havermoutpap en schep er wat lijnzaad en sesamzaad door en een handje amandelen. Een goed begin van de dag in alle opzichten en lekker calciumrijk.

5. Peulvruchten

Witte bonen, kikkererwten en linzen, zijn ook goede bronnen van calcium.

Ik heb in het rijtje geen soja genoemd, maar ook dit is een bron van calcium!

 

 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.