Wat ik dan wel eet en mijn resultaat na 3 weken (-7,9 kilo en -5cm)

Gepubliceerd op 23 mei 2020 om 11:00

 

Afgelopen week werd ik overladen met vragen waarom ik heb besloten olievrij te gaan eten en wat ik dan nog wel eet. Het leek me daarom een goed plan om in deze blog daar aandacht aan te besteden, daarnaast deel ik natuurlijk mijn resultaten, maar zeker ook over andere veranderingen die er zijn.

Zo was ik vorige week na onze eigen gemaakte pizza de volgende ochtend er nog niet lekker van en hadden de kinderen frietjes afgelopen week en mijn hele lijf wilde het gewoon niet! Ik kan je zeggen, dat is een vreemde gewaarwording voor de grootste (ex) frieteter van het land.

Er is veel veranderd sinds ik olievrij ben gaan eten en ja dat is vooral positief.

 

Laat ik beginnen met mijn pizza en frietjes verhaal, want die is opmerkelijk. Ik wil het dus gewoon niet meer en niet omdat ik in mijn hoofd bedenk dat het niet goed voor me is, maar omdat ik het niet meer wil. Niets in mijn lijf bedenkt hé ga eens even lekker een patatje eten. De pizza hadden we vorige week zelf gemaakt (olie vrij) en achteraf bleek dat ik daar niet heel blij van werd, nou denk maar niet dat ik nog een keer pizza hoef ;-) Het is voor mij fijn en vreemd om dit mee te maken, want jaren heb ik gestreden tegen emotie eten. Als ik nu emoties heb, is een appel ook een prima troost of gewoon even een yoga sessie. Als ik het niet zelf zou meemaken, zou ik denken dit kan niet. Peter weet ook niet wat hem overkomt, een vrouw die niet zeurt ga je nog even voor me naar de winkel. 

Waarom eet ik olievrij?

Maar goed, laat ik verder gaan met de meest gestelde vraag, hoe ik gekomen ben tot olievrij eten. Een vraag die ik ook goed kan snappen overigens, want ik denk dat ik een half jaar terug wellicht dezelfde vraag zou hebben gehad als ik het bij iemand ander had gelezen. Olie heeft, gek genoeg, een relatief gezond imago. Sinds een aantal maanden kwamen steeds meer berichten op mijn pad dat olie helemaal niet zo gezond is als het lijkt. Het is natuurlijk een geraffineerd product, wat wil zeggen dat het bewerkt is, hierdoor zijn nagenoeg alle gezonde eigenschappen eruit gehaald. Daarnaast is olie over het algemeen rijk aan omega 6, iets wat ontstekingen bevordert als de balans omega 3 en 6 uit balans is. De juiste balans omega 6 en omega 3 ligt ergens tussen 1:1 en 3:1, maar is in ons huidige voedingspatroon eerder 15:1. Ook niet gek als je ziet in hoeveel producten olie is verwerkt!

De populaire voedingswetenschap heeft steeds meer de focus liggen op losse voedingsstoffen, terwijl je bij natuurlijke producten nooit losse voedingsstoffen eet. Neem een olijf, deze is gezond vanwege de aanwezige enkelvoudige onverzadigde vetzuren, krachtige antioxidanten, vitamines en mineralen. Op het moment je er olijfolie van maakt is dat totaalpakketje ineens verdwenen en blijft vooral vet over, dat heeft een totaal andere werking op ons lichaam.

Ik wil de blogs lekker leesbaar houden, dus ik zal je niet vermoeien met de hele voedingswetenschap, maar hier is dus mijn keuze wel op gebaseerd om olie uit mijn voedingspatroon te schrappen.

Hoe ik dan wel aan mijn vetten kom?

Door hele vetten te eten, zoals noten, avocado en zaden. Olijven kan ook, maar die lust ik niet :)

Wat eet ik dan wel?

Dit is een tweede vraag die ik veel heb gekregen, wat eet je dan nog wel? Nou laat ik zeggen, ik kom niets tekort en eet super lekker!
Ik eet gevarieerd omdat elke product weer andere voedingsstoffen levert. Als je me een beetje hebt gevolgd in de Stories, dan heb je bij mijn ontbijtjes veel banaan gezien. Afgelopen week schreef ik een blog over waarom je meer bananen zou moeten eten dan je nu doet. Maar natuurlijk eet ik veel meer dan alleen dat. 

Sinds deze week ben ik ook mijn eigen havermelk gaan maken, dat was trouwens verrassend simpel en lekker. Ik drink dat niet puur, dat heb ik nooit gedaan, maar verwerk het wel in bijvoorbeeld mijn havermoutpap, bak daar de pannenkoekjes mee. Het is niet alleen super simpel, maar ook een stuk goedkoper dan de pakken uit de supermarkt. Win-win zullen we maar zeggen, want je krijgt ook niet de zonnebloemolie cadeau die in die pakken zit. Ik heb het recept onder deze blog gezet.

Een paar van mijn powerstart ontbijtjes

Het klinkt misschien allemaal lastig zo in de ochtend, maar eigenlijk is alles in een mum van tijd klaar en je hebt er ook maar weinig ingrediënten voor nodig. Want ik ben niet van moeilijke ingrediënten of dat ik overal mijn boodschappen vandaan moet halen.

Lunchtime, een aantal dingen die ik heb gegeten afgelopen week

  • Roggebrood met 100% puur pindakaas en veel rucola (ja, ik vind dat lekker)
  • Fruitsalade 
  • Zilvervliesrijstnoodles met veel groente en kikkererwten
  • Quinoa met groente en kruiden
  • Smoothie met veel fruit, kruiden en zaden
  • Rustiek stokbrood met maanzaad

Avondeten, dit heb ik onder meer gegeten

  • Home made nasi met zelfgemaakte 100% pure pindasaus
  • Spaghetti bolognese met linzen en edelgistvlokken
  • Volkoren of spelt pitabroodje met gebakken champignons, ui en rucola
  • Linzensalade met mango en noten
  • We hebben op Hemelvaartsdag hapjes gedaan buiten op het balkon, dat was met rustiek stokbrood, fruitsalade en een aardappelsalade. 

Ik kies altijd voor volkoren, spelt of peulvruchtenvariant. Zo eet ik altijd zilvervliesrijst en volkoren spaghetti. 
Dat vind ik lekkerder en het is voedzamer. 

Alleen maar gezond?

Natuurlijk is de basis voor 98% gezond, maar ja ik snoep ook af en toe hoor. Ik ben dol op de witte chocolade met kokossnippers van Veganz (te koop bij AH, nee geen sponsoring, maar iedereen moet het weten :) ), dus ja eens per week koop ik een reep (en deel die eerlijk met de kinderen en Peter) en eet ik daar een paar stukjes van, heerlijk! 

Ben je zelf ook geïnteresseerd in gezond eten en ben je op zoek naar informatie en inspiratie? We hebben een e-kookboek gemaakt, Healthy Vegan met 50 recepten en die komt 1 juli beschikbaar, mocht je het interessant vinden dan vind je hier alle informatie (met mooie PRE ORDER korting)

Mijn resultaten

De kop verklapt al een beetje wat de meetbare resultaten zijn, afgelopen week viel ik 1,1 kilo af, waardoor de teller nu op -7,9 kilo staat in 3 weken en ben ik 5 cm kwijt rondom mijn buik (bye bye buikvet!) Maar misschien wel veel belangrijker dan de meetbare resultaten is dat ik me veel rustiger voel, veel minder met eten bezig ben en veel meer geniet van mijn eten. Mijn eten smaakt beter en ik lus dingen die ik hiervoor echt niet at, neem als voorbeeld roggebrood (ik kon daar echt van kokhalzen). Frietjes lonken niet meer en ik vind gezond eten oprecht super leuk en lekker!

Komen die resultaten alleen door het eten? Natuurlijk beweeg ik ook meer. Zoals ik in eerdere blogs vertelde heb ik een bekkenprobleem, dus dat is niet echt sporten, maar wel naar buiten om te wandelen of yoga (tot zover kan) e.d. Dat helpt natuurlijk mee aan een fitter en slanker lijf!

Geen voedingsadvies
Dit is een persoonlijke blog en ik schrijf het om mensen te inspireren, maar kijk altijd naar wat goed voelt voor jou! Ik ben buiten mijn overgewicht en bekkenprobleem gezond, maar wil jij je voedingspatroon omgooien en heb je onderliggende klachten, ga dan altijd naar een diëtist die gespecialiseerd is in plantaardig eten en volwaardige voeding.

 

HAVERMELK

Dit heb je nodig
700 ml water
100 gram havermout

Zo maak je het
Zet de havermout een nachtje in water in de koelkast. De havermelk snel nodig? Zet het dan 45 minuten in kokendheet water.

Als je de havermout hebt geweekt, spoel het dan af met water en schep het in het water.
Laat dit even 15 minuten staan, roer het een aantal keren goed door en pak dan een kaasdoek of bolzeef en giet hier de melk doorheen zodat je een lekkere melk overhoudt.


«